Συλλογή ασκήσεων και τεστ στα Μαθηματικά Προσανατολισμού

asdfqwerty

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο asdfqwerty αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής του τμήματος Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών ΕΚΠΑ. Έχει γράψει 1,347 μηνύματα.

eukleidhs1821

Διάσημο μέλος

Ο eukleidhs1821 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος του τμήματος Ιατρικής Ιωαννίνων (Ιωάννινα) και μας γράφει απο Καινούργιο (Ηράκλειο). Έχει γράψει 3,928 μηνύματα.
οχι δεν χρειαζεται (μεγαλωσε την ανισωση χωρις την ριζα)
ναι εχεις δικιο.ειναι η γνωστη ανισοτητα ριζα(χ^2+1)>ριζα(χ^2)=απολυτο(χ)>=χ τα ακρα του ολοκληρωματος ειναι στο (e,e^e) οποτε χlnxριζα(χ^2+1)>=χ^2lnx το τουμπαρω και βγαινει 1/χlnxριζα(χ^2+1)<=1/χ^2lnx
e<=x<=e^2 lne<=lnx<=ln(e^2) x^2<=x^2lnx<=2x^2 το τουμπαρω 1/χ^2lnx>=1/2x^2 παιρνω τα ολοκληρωματα απο e στο e^2 ολοκληρωμα(1/χ^2lnx)>[-1/2x] απο e εως e^2
 

asdfqwerty

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο asdfqwerty αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής του τμήματος Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών ΕΚΠΑ. Έχει γράψει 1,347 μηνύματα.
δεν νομιζω να καταληγει καπου αυτο

παρατηρησε τη σχεση εχει τo (x^2+1)^1/2 με την μοναδα
και κανε το ιδιο ;)

ναι εχεις δικιο.ειναι η γνωστη ανισοτητα ριζα(χ^2+1)>ριζα(χ^2)=απολυτο(χ)>=χ τα ακρα του ολοκληρωματος ειναι στο (e,e^e) οποτε χlnxριζα(χ^2+1)>=χ^2lnx το τουμπαρω και βγαινει 1/χlnxριζα(χ^2+1)<=1/χ^2lnx
e<=x<=e^2 lne<=lnx<=ln(e^2) x^2<=x^2lnx<=2x^2 το τουμπαρω 1/χ^2lnx>=1/2x^2 παιρνω τα ολοκληρωματα απο e στο e^2 ολοκληρωμα(1/χ^2lnx)>[-1/2x] απο e εως e^2
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Να δυσκολέψουμε λίγο την πρώτη: Εξετάστε αν υπάρχει αντιστρέψιμη συνάρτηση f ορισμένη στο R* με την παραπάνω ιδιότητα, δηλαδή f(x^2)-f^2(x)>=1/4.
 

Samael

Τιμώμενο Μέλος

Ο Samael αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος του τμήματος Ηλεκτρολόγων & Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΠΑΔΑ και μας γράφει απο Πειραιάς (Αττική). Έχει γράψει 11,183 μηνύματα.
δεν νομιζω να καταληγει καπου αυτο

παρατηρησε τη σχεση εχει τo (x^2+1)^1/2 με την μοναδα
και κανε το ιδιο ;)

Προσωπικά θα έκανα την εξής προσέγγιση :

Το ολοκλήρωμα της f(x) = 1/xlnx στο [e,e^e] = 1 .
Όμως f/sqrt(x²+1) < f => Int(f/sqrt(x²+1)) < Int(f) = 1 .

Τελικά : Int[1/xlnx*sqrt(x²+1)] < 1
 

asdfqwerty

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο asdfqwerty αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής του τμήματος Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών ΕΚΠΑ. Έχει γράψει 1,347 μηνύματα.
Προσωπικά θα έκανα την εξής προσέγγιση :

Το ολοκλήρωμα της f(x) = 1/xlnx στο [e,e^e] = 1 .
Όμως f/sqrt(x²+1) < f => Int(f/sqrt(x²+1)) < Int(f) = 1 .

Τελικά : Int[1/xlnx*sqrt(x²+1)] < 1
ακριβως
20200721_010149.jpg
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Πάντως, η εκτίμηση του @eukleidhs1821 μπορεί να μη λύνει την άσκηση, αλλά δίνει πιο σφιχτό άνω φράγμα για το ολοκλήρωμα.
 

asdfqwerty

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο asdfqwerty αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής του τμήματος Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών ΕΚΠΑ. Έχει γράψει 1,347 μηνύματα.

eukleidhs1821

Διάσημο μέλος

Ο eukleidhs1821 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος του τμήματος Ιατρικής Ιωαννίνων (Ιωάννινα) και μας γράφει απο Καινούργιο (Ηράκλειο). Έχει γράψει 3,928 μηνύματα.
οταν λες πιο σφιχτο ανω φραγμα εννοεις και πιο κατω απο 1?αρα τοσο καλυτερο :dance3:
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.

Samael

Τιμώμενο Μέλος

Ο Samael αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος του τμήματος Ηλεκτρολόγων & Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΠΑΔΑ και μας γράφει απο Πειραιάς (Αττική). Έχει γράψει 11,183 μηνύματα.
Να δυσκολέψουμε λίγο την πρώτη: Εξετάστε αν υπάρχει αντιστρέψιμη συνάρτηση f ορισμένη στο R* με την παραπάνω ιδιότητα, δηλαδή f(x^2)-f^2(x)>=1/4.

Βρήκα λίγο χρόνο να ασχοληθώ και με τούτη . Βαθμολόγησε μαλακά :hehe: .

Ας υποθέσουμε οτι υπάρχει τέτοια f η οποία είναι 1-1 και επίσης ικανοποιεί την :
f(x²) - f²(x) >= 1/4

Έστω τώρα τυχαία x1,x2 E R* για τα οποία θα ισχύει :

f(x1²) - f²(x1) >= 1/4 (1)
f(x2²) - f²(x2) >= 1/4 (2)

Προσθέτοντας κατα μέλη τις (1) & (2) :

f(x1²) +f(x2²) - [f²(x1)+f²(x2)] >= 1/2 =>

Όμως :

f(x²)>= f(x²) - f²(x) >= 1/4
Δηλαδή f(x²) >= 1/4 για κάθε x Ε R*

Άρα ισχύει f(x1²)+f(x2²) >= 1/2 ,και για να ικανοποιείται η παραπάνω ανίσωση αρκεί :
f²(x1)+f²(x2) <= 0

f²(x1)+f²(x2) = 0 => [f²(x1) = 0] ^ [f²(x2) =0] .

Δηλαδή πρέπει f(x1)=f(x2)=0 . Άρα η f δεν είναι 1-1 .
 
Τελευταία επεξεργασία:

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Βρήκα λίγο χρόνο να ασχοληθώ και με τούτη . Βαθμολόγησε μαλακά :hehe: .

Ας υποθέσουμε οτι υπάρχει τέτοια f η οποία είναι 1-1 και επίσης ικανοποιεί την :
f(x²) - f²(x) >= 1/4

Έστω τώρα τυχαία x1,x2 E R* για τα οποία θα ισχύει :

f(x1²) - f²(x1) >= 1/4 (1)
f(x2²) - f²(x2) >= 1/4 (2)

Προσθέτοντας κατα μέλη τις (1) & (2) :

f(x1²) +f(x2²) - [f²(x1)+f²(x2)] >= 1/2 =>

Όμως :

f(x²)>= f(x²) - f²(x) >= 1/4
Δηλαδή f(x²) >= 1/4 για κάθε x Ε R*

Άρα ισχύει f(x1²)+f(x2²) >= 1/2 ,και για να ικανοποιείται η παραπάνω ανίσωση αρκεί :
f²(x1)+f²(x2) <= 0


f²(x1)+f²(x2) = 0 => [f²(x1) = 0] ^ [f²(x2) =0] .

Δηλαδή πρέπει f(x1)=f(x2)=0 . Άρα η f δεν είναι 1-1 .

Το bold είναι λάθος, γιατί θα μπορούσε να ισχύει χωρίς να είναι και τα δύο μηδέν - το bold είναι σωστό αν το >= το κάνεις = παντού, αλλά με την ανισότητα δεν ισχύει γιατί μπορεί να ισχύει το > μόνο.

Μπορούμε να αποδείξουμε ότι δεν υπάρχει τέτοια συνάρτηση συνεχής - αυτό είναι οριακά εντός λυκείου. Επίσης, με λίγο κλέψιμο από το πανεπιστήμιο μπορούμε να αποδείξουμε ότι f(x)>1/2 για κάθε x>0.

Λύση 100% εντός της ύλης του λυκείου δεν έχω βρει ακόμα. :Ρ Σε κάποιο σημείο επικαλούμαι και κάτι εκτός ύλης ό,τι κι αν δοκίμασα.
 

Samael

Τιμώμενο Μέλος

Ο Samael αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος του τμήματος Ηλεκτρολόγων & Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΠΑΔΑ και μας γράφει απο Πειραιάς (Αττική). Έχει γράψει 11,183 μηνύματα.
Το bold είναι λάθος, γιατί θα μπορούσε να ισχύει χωρίς να είναι και τα δύο μηδέν - το bold είναι σωστό αν το >= το κάνεις = παντού, αλλά με την ανισότητα δεν ισχύει γιατί μπορεί να ισχύει το > μόνο.

Μπορούμε να αποδείξουμε ότι δεν υπάρχει τέτοια συνάρτηση συνεχής - αυτό είναι οριακά εντός λυκείου. Επίσης, με λίγο κλέψιμο από το πανεπιστήμιο μπορούμε να αποδείξουμε ότι f(x)>1/2 για κάθε x>0.

Λύση 100% εντός της ύλης του λυκείου δεν έχω βρει ακόμα. :Ρ Σε κάποιο σημείο επικαλούμαι και κάτι εκτός ύλης ό,τι κι αν δοκίμασα.

Ναι ακριβώς εκεί φοβόμουν οτι έμπαζε . Δεν ξέρω εαν μπορώ να κάνω κάτι για να το συνεχίσω,propably not .
Εαν είναι συνεχής τότε κάπως διευκολύνεται η κατάσταση. Χωρίς αυτή την πληροφορία πάντως,εαν και αρχικά δεν γεμίζει το μάτι, είναι tough ερώτημα .

Τώρα κάτι εκτός λυκείου δεν είχα δοκιμάσει,αλλά μπορεί να το κάνω .
I feel weak without my derivatives,i'm dying :hehe: .
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Ναι ακριβώς εκεί φοβόμουν οτι έμπαζε . Δεν ξέρω εαν μπορώ να κάνω κάτι για να το συνεχίσω,propably not .
Εαν είναι συνεχής τότε κάπως διευκολύνεται η κατάσταση. Χωρίς αυτή την πληροφορία πάντως,εαν και αρχικά δεν γεμίζει το μάτι, είναι tough ερώτημα .

Τώρα κάτι εκτός λυκείου δεν είχα δοκιμάσει,αλλά μπορεί να το κάνω .
I feel weak without my derivatives,i'm dying :hehe: .

Μπορείς να δείξεις όπως πριν ότι f(1)=1/2 και μετά, από τη συνέχεια και το 1-1 και το γεγονός ότι f(x)>1/2 για x> και διάφορο του 1 να καταλήξεις σε άτοπο - θα πρέπει να μοιάζει με μπολάκι εκεί κοντά στο 1. Αλλά εδώ κάπου λίγο ξεφεύγει από το λύκειο. :Ρ
 

Samael

Τιμώμενο Μέλος

Ο Samael αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος του τμήματος Ηλεκτρολόγων & Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΠΑΔΑ και μας γράφει απο Πειραιάς (Αττική). Έχει γράψει 11,183 μηνύματα.
Μπορείς να δείξεις όπως πριν ότι f(1)=1/2 και μετά, από τη συνέχεια και το 1-1 και το γεγονός ότι f(x)>1/2 για x> και διάφορο του 1 να καταλήξεις σε άτοπο - θα πρέπει να μοιάζει με μπολάκι εκεί κοντά στο 1. Αλλά εδώ κάπου λίγο ξεφεύγει από το λύκειο. :Ρ

Χμ κατάλαβα το σκεπτικό. Βγάζει απόλυτο νόημα, ωραίος !
Χωρίς την υπόθεση της συνέχειας υπάρχει απάντηση στο ερώτημα ;

Αυτά τα ερωτήματα ύπαρξης είναι καλή άσκηση για το μυαλό και διασκεδαστικά.
Μου θύμισε λίγο ερωτήματα του στυλ "Πόσες συνεχείς συναρτήσεις υπάρχουν;" .
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Χμ κατάλαβα το σκεπτικό. Βγάζει απόλυτο νόημα, ωραίος !
Χωρίς την υπόθεση της συνέχειας υπάρχει απάντηση στο ερώτημα ;

Αυτά τα ερωτήματα ύπαρξης είναι καλή άσκηση για το μυαλό και διασκεδαστικά.
Μου θύμισε λίγο ερωτήματα του στυλ "Πόσες συνεχείς συναρτήσεις υπάρχουν;" .

Κοίτα, χωρίς την υπόθεση της συνέχειας δεν πέφτουμε μέσα στην ύλη του λυκείου - τουλάχιστον με όσα έχω σκεφτεί προς το παρόν. :Ρ
 

Samael

Τιμώμενο Μέλος

Ο Samael αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος του τμήματος Ηλεκτρολόγων & Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΠΑΔΑ και μας γράφει απο Πειραιάς (Αττική). Έχει γράψει 11,183 μηνύματα.
Κοίτα, χωρίς την υπόθεση της συνέχειας δεν πέφτουμε μέσα στην ύλη του λυκείου - τουλάχιστον με όσα έχω σκεφτεί προς το παρόν. :Ρ

Σωστός,και μέσα στην ύλη γενικά δεν δουλεύονται ιδιαίτερα προβλήματα που δεν διασφαλίζεται έστω η συνέχεια .
Ας ρωτήσω κάτι πιο light τότε(μάλλον ; ). Έχεις σκεφτεί κανένα πρόβλημα με παντού συνεχής αλλά πουθενά διαφορίσιμη συνάρτηση;
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Σωστός,και μέσα στην ύλη γενικά δεν δουλεύονται ιδιαίτερα προβλήματα που δεν διασφαλίζεται έστω η συνέχεια .
Ας ρωτήσω κάτι πιο light τότε(μάλλον ; ). Έχεις σκεφτεί κανένα πρόβλημα με παντού συνεχής αλλά πουθενά διαφορίσιμη συνάρτηση;

Είχα βάλει μια φορά φέτος δύο πολύ δυνατές κοπέλες από ένα τμήμα στο φροντιστήριο να δουλέψουν λίγο την ιδέα προσπαθώντας να βρουν συναρτήσεις με όλο και περισσότερα σημεία ασυνέχειας. Η αλήθεια είναι ότι, μιας και τέτοιες συναρτήσεις προκύπτουν - συνήθως - ως ομοιόμορφο όριο συνεχών συναρτήσεων με «μύτες», είναι δύσκολο να τις αξιοποιήσεις κάπως στην τάξη - βασικά, εμένα μου φαίνεται δύσκολο. :Ρ Αλλά, πρακτικά, αν πεις σε ένα παιδί ότι μία συνάρτηση είναι συνεχής και δεν του πεις κάτι για την παραγωγισιμότητα, είναι σαν του δίνεις, μεταξύ άλλων, και μία τέτοια συνάρτηση - για θεωρητικές ασκήσεις, πάντα.
 

Samael

Τιμώμενο Μέλος

Ο Samael αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος του τμήματος Ηλεκτρολόγων & Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΠΑΔΑ και μας γράφει απο Πειραιάς (Αττική). Έχει γράψει 11,183 μηνύματα.
Είχα βάλει μια φορά φέτος δύο πολύ δυνατές κοπέλες από ένα τμήμα στο φροντιστήριο να δουλέψουν λίγο την ιδέα προσπαθώντας να βρουν συναρτήσεις με όλο και περισσότερα σημεία ασυνέχειας. Η αλήθεια είναι ότι, μιας και τέτοιες συναρτήσεις προκύπτουν - συνήθως - ως ομοιόμορφο όριο συνεχών συναρτήσεων με «μύτες», είναι δύσκολο να τις αξιοποιήσεις κάπως στην τάξη - βασικά, εμένα μου φαίνεται δύσκολο. :Ρ Αλλά, πρακτικά, αν πεις σε ένα παιδί ότι μία συνάρτηση είναι συνεχής και δεν του πεις κάτι για την παραγωγισιμότητα, είναι σαν του δίνεις, μεταξύ άλλων, και μία τέτοια συνάρτηση - για θεωρητικές ασκήσεις, πάντα.

Ενδιαφέρον άσκηση για να παίξει κάποιος με την ιδέα ;) . Σε πανελλήνιες πράγματι δεν πιστεύω να μπει ποτέ κάτι τέτοιο,πέρα απο το στυλ ιδού η f(x) συνεχής,και καμία πληροφορία για την διαφορισιμότητα στο Df . Εξάλλου δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια για να δουλέψει κάποιος και την ύλη της Γ λυκείου καλά .

Τις προετοίμαζες μήπως και για κάποιον μαθηματικό διαγωνισμό ή απλά ήθελες ή/και ήθελαν εκείνες να δουν κάτι πιο τσιμπημένο ;
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Ενδιαφέρον άσκηση για να παίξει κάποιος με την ιδέα ;) . Σε πανελλήνιες πράγματι δεν πιστεύω να μπει ποτέ κάτι τέτοιο,πέρα απο το στυλ ιδού η f(x) συνεχής,και καμία πληροφορία για την διαφορισιμότητα στο Df . Εξάλλου δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια για να δουλέψει κάποιος και την ύλη της Γ λυκείου καλά .

Τις προετοίμαζες μήπως και για κάποιον μαθηματικό διαγωνισμό ή απλά ήθελες ή/και ήθελαν εκείνες να δουν κάτι πιο τσιμπημένο ;

Η μία είχε δώσει σημάδια στην Α' λυκείου ότι τα πήγαινε καλά με τα μαθηματικά, όταν είχε ανταποκριθεί σε ένα ερώτημα του τύπου: μπορείτε να βάλετε τους πραγματικούς αριθμούς σε έναν κύκλο χωρίς να χαλάσει η διάταξη κ.λπ.; Και είπα να δω πόσο μακριά πάμε. :Ρ
 

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top