Γεια σας και από εμένα παιδιά. Β' Λυκείου έδινα και οφείλω να ομολογήσω ότι τα θέματα μου φάνηκαν κάπως ανισόρροπα. Το 1Α δεν έχει καμία έκπληξη για κάποιον που έχει διαβάσει την παράγραφο 4.9 του σχολικού βιβλίου (εκτός ύλης). Όσο για το 1Β, αυτό μάλλον ήταν το δυσκολότερο θέμα του διαγωνισμού, μετά τη σαπουνόφουσκα (περισσότερα για αυτή μετά). Κατάφερα να το λύσω με έναν μάλλον ανορθόδοξο τρόπο, ο οποίος όμως σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί λανθασμένος(τον έχω συζητήσει και με τους φυσικούς του σχολείου μου). Θα τον γράψω σε άλλη δημοσίευση να μου πείτε πώς σας φαίνεται. Πάντως οι λίγοι που το έλυσαν είπαν ότι ο δύτης θα το αφήσει να γεμίσει αέρα, ενώ μετά θα το βάλει μέσα στο νερό, και θεωρώντας ότι η μεταβολή είναι ισόθερμη που υφίσταται ο αέρας, από τη μεταβολή του όγκου του θα μπορέσει με το νόμο του Boyle να προσδιορίσει τη μεταβολή της πίεσης και μετά με τον τύπο της υδροστατικής...
Τώρα, σχετικά με την πολυσυζητημένη σαπουνόφουσκα. Η πίεση στο εσωτερικό της πρέπει να είναι ίση με αυτή στο εξωτερικό της (αλλιώς θα μεταβαλλόταν ο όγκος της), οπότε από τη μορφή της καταστατικής που δίνει την πίεση συναρτήσει της πυκνότητας μπορεί κανείς να βρει την πυκνότητα του αέρα της φούσκας. Μετά κατευθείαν τον τύπο της άνωσης για να υπολογιστεί ο ζητούμενος λόγος. Για να μην παρεξηγούμαστε, δεν το έλυσα το θέμα, αυτή δε η λύση μου ήρθε αφού το κουβεντιάσαμε στο σχολείο. Αντιθέτως, περιορίστηκα σε σκόρπιες ιδέες, ενώ βρήκα αρκετά ασαφή την εκφώνηση, σε ότι αφορά το πάχος της σαπουνόφουσκας. Προσωπικά ο νους μου πήγε σε εμβαδόν διατομής ή κάτι τέτοιο. Ακόμη η γραμμομοριακή μάζα του αέρα, για την οποία μάλιστα ήρθε και διόρθωση, δεν χρειαζόταν πουθενά απ' όσο ξέρω. Η δε αναφορά στην επιφανειακή τάση είναι δείγμα του ότι ο άνθρωπος που πρότεινε το θέμα δεν έχει την παραμικρή επαφή με τα ελληνικά αναλυτικά προγράμματα. Εικάζεται δε ότι πηγή έμπνευσης του συγκεκριμένου θέματος αποτέλεσε ένα θέμα της ολυμπιάδας φυσικής του 2011 (βρήκα το θέμα στο site frontistiriagnosi στη σελίδα 10 του κατάλληλου αρχείου) όπου επίσης υπάρχει σαπουνόφουσκα με ηλεκτρισμό όμως. Παρόλα αυτά θα δείτε ότι υπάρχουν κάποιες ομοιότητες...
Πάμε τώρα στο τρίτο θέμα. Ε αυτό ήταν μάλλον το ευκολότερο του διαγωνισμού αφού δεν απαιτούσε κάτι εκτός σχολικής ύλης, πέρα από την εξίσωση του Bernoulli, η οποία δινόταν. Έκανα όμως μια γκάφα στο τρίτο υποερώτημα
και στην εξίσωση της ελεύθερης πτώσης έβαλα h1 αντί για h - h1 και το 'χασα από βλακεία.
Όσο για το πειραματικό, εύκολο μου φάνηκε. Το μόνο σημείο που ήθελε προσοχή ήταν ότι στο δεύτερο υποερώτημα έπρεπε κανείς να υπολογίσει μέση τιμή, γεγονός που κάποιος ανεξοικείωτος με πειράματα δεν ξέρει. Αυτή ήταν και η μόνη "παγίδα" αν και ίσως κάποιοι να δυσκολεύτηκαν επειδή λέει δεν είχε διδαχθεί ο τύπος της χωρητικότητας.
Γενικά τα δύσκολα πιστεύω ότι ήταν τα 1Β και 2 διότι δεν είχαν αρκετά σαφείς εκφωνήσεις. Το μεν 1Β ήταν σαν επιπρόσθετο πειραματικό μέρος, που όμως είχε κανείς την ελευθερία να προτείνει ό,τι θέλει, γεγονός που το καθιστά δύσκολο, αφού δεν υπήρχαν στοιχεία που να κατευθύνουν τον επίδοξο λύτη. Όσο για το 2, ο ζητούμενος λόγος έχει μία απίστευτα μικρή τιμή, αμελητέα πραγματικά, γεγονός που γνωρίζουμε και εμπειρικά. Επίσης σε αντίθεση με άλλες χρονιές δεν υπήρχε ούτε ένα πολλαπλής επιλογής ενώ το 2, που συνήθως αποτελείται από δύο ξεχωριστές ασκήσεις ήταν μία άσκηση, και μάλιστα δύσκολη, με αποτέλεσμα σχεδόν όλοι να βρίσκονται με ένα θέμα λιγότερο. Δε λέω, καλό είναι να υπάρχει και κάτι να λύσουν μόνο όσοι του χρόνου πάνε ολυμπιάδα, αλλά όχι όλοκληρο θέμα! Ακόμη, νομίζω ότι τα δύσκολα θα έπρεπε να πηγαίνουν στο τέλος και όχι στην αρχή... Τέλος, τα ρευστά "δήλωσαν δυναμικά την παρουσία τους", εις βάρος της θερμοδυναμικής, η οποία περιορίστηκε σε αναφορές στην καταστατική εξίσωση, ενώ ήταν λίγη η μηχανική.
Κατά τη διάρκεια της εξέτασης είδα κανά- δυο από τα ΕΚΦΕ που ήταν υπεύθυνοι για την οργάνωση του EUSO στην περιφέρειά μου (είμαι Β' Αθηνών). Επειδή η επιτροπή έχω ακούσει πως συνεργάζεται με αυτούς, ίσως να ευθύνεται κάποιος από αυτούς για την τεράστια αλλαγή στο πνεύμα των θεμάτων. Με τα περσινά θέματα νομίζω πως άνετα μπορούσε κάποιος πολύ καλά διαβασμένος να φτάσει το 60/100(ήμουν και στην εικοσάδα που βραβεύτηκε από πρώτη λυκείου). Φέτος, για να περάσω το 60, έφτυσα αίμα... Δεν ξέρω, ποια είναι η άποψή σας; (Καλά ούτε δελτίο τύπου να έγραφα...
)