
25-12-18

12:47
Ας βγούμε λίγο από το τριπάκι του οτι οι πανελλήνιες είναι ένας γολγοθάς που θα καθορίσει όλη την υπόλοιπη ζωή μας. Ούτε γολγοθάς είναι, ούτε έχει κάποιο σοβαρό αντίκτυπο στην μετέπειτα ζωή μας. Είναι καθαρά ΜΙΑ χρονιά που απαιτεί συγκέντρωση και διάβασμα σε κάποια συγκεκριμένη, ΟΧΙ αδύνατη να διαβαστεί, ύλη. Οι σχολές τουλάχιστον στο δικό μου πεδίο κυμαίνονται από 18000 έως και 13000 μόρια και μιλάμε για Πολυτεχνεία.
Δεν καταλαβαίνω πως κάποιος που θέλει να συνεχίσει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για να βγάλει ένα καλό Πανεπιστήμιο θεωρεί βουνό το διάβασμα ενός έτους, μόνο το πρώτο έτος είναι πιο δύσκολο από πέρυσι. Το σύστημα των πανελληνίων επιβραβεύει ΚΑΙ εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως διακρίσεις σε διαγωνισμούς/ολυμπιάδες, αθλήματα κλπ με επιπλέον μόρια.
Το σύστημα έχει έναν απλό σκοπό: Να σε βάλει με κάποιο τρόπο σε ένα πανεπιστήμιο. Δεν μπορεί να δεί αν εσύ ζωγραφίζεις/χορεύεις/μαγειρεύεις και δε ξέρω και εγώ τι άλλο και να το συγκρίνει με κάποιον άλλο που προγραμματίζει/παίζει σκάκι ή κάνει κάτι τελείως διαφορετικό. Είναι δίκαιο και βασίζεται στην ισότητα. Επιλέγει το ένα πράγμα που έχουν κοινό όλα τα παιδιά στην ελλάδα, την σχολική ύλη.
Ναι είναι δύσκολο, αλλά μη μου λές οτι δεν σε αφήνει να διαμορφώσεις το μέλλον σου. Υπάρχουν άπειρες σχολές, άπειρα μεταπτυχιακά, και όλα θέλουν κόπο, αν δεν μπορείς να τον καταβάλλεις για ένα χρόνο τότε πως θα μπορέσεις για 3,4,5?
Και στην τελική, δεν σε απέτρεψε κανείς από το να κάνεις τα όνειρά σου και να δώσεις πανελλήνιες αργότερα.
Όπως και να το κάνουμε, τα μαθηματικά κατεύθυνσης δεν τα λες και εύκολο μάθημα ειδικά όταν γίνεται μια γενική ερώτηση από βασικά πολυώνυμα (ακόμη και στο Πανεπιστήμιο) και ο άλλος κοιτάζει λες και είναι Γραμμική Β'. Θέλω να πω ότι δεν επιτυγχάνεται κανένας παιδαγωγικός στόχος με τον τρόπο που διδάσκονται τα μαθήματα καθώς και το άγχος των μαθητών με το σύστημα των φροντιστηρίων. Τα καλύτερα βιβλία παιδαγωγών να κοιτάξεις, πουθενά δεν θα διαβάσεις ότι η μάθηση γίνεται με το "βούρδουλα" κάποιων εξετάσεων ούτε ότι το σχολείο θα πρέπει να έχει αποκλειστικό στόχο τις πανελλαδικές εξετάσεις (αν ήταν πανελλήνιες θα τις έδιναν σε όλον τον κόσμο όπου κατοικούν Έλληνες).
Σε αυτό το φόρουμ ένα πράγμα με ξενερώνει απίστευτα: ότι ο καθείς γνωρίζει ότι τα μεταπτυχιακά είναι ραπανάκια για την όρεξη και γίνονται έτσι για πλάκα αν κάποιος δεν έκανε σωστή επιλογή στο προπτυχιακό. Αυτό δείχνει ότι μάλλον υπάρχει διαπλοκή στον τρόπο λήψης τους και κάποιοι έχουν αυτή την δυνατότητα πριν καν φοιτήσουν! Σε διαφορετική περίπτωση σε σοβαρά κράτη (και όχι στην Ελλάδα), τα μεταπτυχιακά δεν είναι σπουδές μαζικής φοίτησης για πτυχιούχους που απλά θέλουν να επιμηκύνουν τη φοιτητική περίοδο. Τα μεταπτυχιακά σε σοβαρά αντικείμενα (και όχι σε αντικείμενα-μαγαζιά για τις ονειρώξεις κάποιων ακαδημαϊκών) δεν είναι εύκολα στη λήψη τους αλλά και ούτε δεδομένα όπως το βασικό πτυχίο ακόμη και μετά από πολλά έτη σπουδών. Επίσης ένα μεταπτυχιακό (φαντάζομαι θα ξέρεις από προσωπική άποψη στο λύκειο) δεν "διορθώνει" κάποια λάθος επιλογή του προπτυχιακού καθώς τα περισσότερα προγράμματα εκτός εξαιρέσεων αποτελούν άμεση συνέχεια του προπτυχιακού κύκλου με μεγάλη επικάλυψη ύλης και ασάφεια στόχου για ρεαλιστικές επαγγελματικές επιλογές αφού αποτελούν προθάλαμο κάποιου διδακτορικού με περιορισμένες ευελιξίες εκτός συγκεκριμένου Πανεπιστημιακού Τμήματος που το προσφέρει.
Κόψε κάτι. Ποτέ δεν θα είναι κάποιος 18 ετών για να έχει τις ίδιες ευκαιρίες ακόμη και αν προσπαθεί αργότερα με άλλες επιλογές. Σημασία έχει να υπάρχουν ισότιμες ευκαιρίες την ώρα που πρέπει. Δυστυχώς δεν υπάρχει ισότητα γιατί υπάρχουν αρκετοί όροι χαλάρωσης (perturbation terms) στο σύστημα (10%, "μαζικές λιποθυμίες" την ώρα των εξετάσεων, "κατά φαντασίαν ασθένειες"...) και έτσι ο τρόπος που στήνεται το μαγαζί των εξετάσεων (φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα, ιδιαίτερα για τα φροντιστήρια ...) δεν ευνοεί εκείνον που έχει σφαιρικές γνώσεις και κριτική σκέψη αλλά όποιον αποστηθίσει συγκεκριμένη ύλη με τεχνικές μεθοδολογίας (ΘΜΚΕ, ΑΔΟ, de L Hospital ...) και κολοκύθια τούμπανα. Λες και αυτή η ύλη θα καταστήσει κάποιον ικανό (εκ προοιμίου) να γίνει Γεωλόγος ή Γιατρός ή δεν ξέρω τι.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 6 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.