Ποτέ δεν μπορούσα να καταλάβω το διαχωρισμό προχωρημένο/απροχώρητο στις ξένες γλώσσες.
Δεν υπάρχει πια αυτός ο διαχωρισμός (από όσο ξέρω) και πολύ κακώς, γιατί δεν μπορείς να διδάξεις ξένη γλώσσα σε τμήμα μεικτής ικανότητας, ειδικά όταν μιλάμε για τμήμα με πολλά παιδιά που μπορεί να έχεις μέσα από native speakers μέχρι παιδιά με σοβαρές μαθησιακές.
Το να χωρίζεις τα τμήματα ανάλογα με την ικανότητα (το λεγόμενο streaming) έχει πολύ καλά αποτελέσματα για όλα τα αντικείμενα μάθησης όπου απαιτούνται πρότερες γνώσεις και είναι ένας από τους βασικούς λόγους που επιτυγχάνουν τα φροντιστήρια και αποτυγχάνει το σχολείο, και όταν λέω "φροντιστήρια" βάζω μέσα τα πάντα όλα: κέντρα ξένων γλωσσών, κέντρα μελέτης, ωδεία, αθλητικούς συλλόγους κλπ. Πουθενά και κανείς δεν βάζει μαζί αρχάριους και προχωρημένους, ταλαντούχους και ατάλαντους, μελετηρούς και τεμπέληδες. Μόνο το σχολείο το κάνει αυτό, με τα γνωστά αποτελέσματα (καλώς ή κακώς, δεν το κρίνω)
Οι γλώσσες στη δημόσια εκπαίδευση πρέπει να ξεκινάνε από το επίπεδο 0 και να έχουν συγκεκριμένη ύλη κάθε χρόνο κοινή για όλους. Αν μπουν από την Γ Δημοτικού μέχρι τη Γ Λυκείου είναι εφικτό οι μαθητές να φτάσουν επίπεδο proficiency και το επίπεδο λυκείου να συμπεριλαμβάνει το πιστοποιητικό.
Ναι, εφόσον γίνει streaming, τα τμήματα χωριστούν σε μικρότερα γκρουπ και οι ώρες διδασκαλίας αυξηθούν αναλόγως. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει κατάλληλη υποδομή, διαφορετικά βιβλία, εντελώς διαφορετικά πλάνα σπουδών, οπτικοακουστικά μέσα σε κάθε τάξη, μετεκπαίδευση των καθηγητών και υποχρεωτική συμμετοχή σε εξετάσεις σε όλα τα επίπεδα που να μπλοκάρουν τον μαθητή από το να προχωρήσει στο επόμενο επίπεδο αν δεν έχει κατακτήσει το προηγούμενο.
Για να φτάσεις στο επίπεδο Proficiency από το μηδέν χρειάζονται 1200 διδακτικές ώρες, και στο σχολείο τα παιδιά κάνουν 60-100 ώρες το χρόνο, αν είναι τυχερά. Με κάποιο τρόπο πρέπει να αυξηθούν οι ώρες και να αλλάξει ο τρόπος διδασκαλίας των Αγγλικών, αλλιώς θα πρέπει να ελπίσουμε σε ένα θαύμα.
Κακώς επικρατεί η αντίληψη αυτή. Στις περισσότερες χώρες (σίγουρα ισχύει σε Γαλλία και Γερμανία) τα επίπεδα γλωσσομάθειας κατακτώνται εντός του σχολείου.
Εσύ δηλαδή έχεις μιλήσει με τον μέσο Γάλλο ή Γερμανό που δεν έχει πάει φροντιστήριο και έχεις βρει πως το επίπεδο γνώσης των Αγγλικών του είναι υψηλό; Δεν νομίζω.... Άσε που μιλάμε για χώρες με σημαντικό αβαντάζ στην εκμάθηση Αγγλικών λόγω της ομοιότητας της γλώσσας τους με τα Αγγλικά.
Προς αυτή την κατεύθυνση ωφέλιμο θα ήταν να κατατάσσονται οι μαθητές ανά επίπεδο δίνοντας ένα κατατακτήριο τεστ είτε στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς είτε στην αρχή της επόμενης. Με άλλα λόγια οι μαθητές για παράδειγμα θα μπορούσαν να σπάνε σε δύο τμήματα (α1-α2 και β1-β2) και να μην χωρίζονται με βάση την τάξη (π.χ. β και γ γυμνασίου). Δεν μπορείς να βάζεις κάποιον επιπέδου α2 με κάποιον άλλον επιπέδου β2 στο ίδιο τμήμα. Είναι παράλογο.
Σαφώς χρειάζεται streaming και αυστηρές εξετάσεις διαχωρισμού των μαθητών σε επίπεδα. Οτιδήποτε άλλο είναι ανεπαρκές. Το πρόβλημα είναι πως για να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές θα πρέπει να βρεθούν αίθουσες, καθηγητές και ώρες. Και καλά, πες αίθουσες και καθηγητές βρίσκεις, οι ώρες από πού θα προκύψουν; Είτε πρέπει να αυξηθούν οι ώρες που τα παιδιά είναι στο σχολείο είτε να θυσιαστούν ώρες από άλλα μαθήματα υπέρ των ξένων γλωσσών. Δεν ξέρω ποιο είναι προτιμότερο.
Σκέψου όμως αν γινόταν σωστά το μάθημα της ξένης γλώσσας στο σχολείο και υπήρχε ένα όριο βαθμού, για παράδειγμα, γλωσσομάθεια να χορηγείται μόνο από 18 και άνω τι προβλήματα θα δημιουργούσε στην Ελληνική κοινωνία που έχει μάθει στη συλλογή επάρκειας.
Τι πρόβλημα θα δημιουργούσε; Η επάρκεια έτσι κι αλλιώς δεν υφίσταται εδώ και χρόνια.
Συμφωνώ με την έναρξη διδασκαλίας της πρώτης ξένης γλώσσας στην γ δημοτικού (και όχι από το νηπιαγωγείο).
Διαφωνούν μαζί σου όλοι όσοι ασχολούνται με το θέμα. Αν ξεκινήσεις στην Γ Δημοτικού έχεις χάσει πολύτιμο χρόνο και το πιθανότερο είναι να μην καταφέρεις να φτάσεις ποτέ στο επίπεδο Β1 ούτε με τους πιο καλούς και πρόθυμους μαθητές.
Εδώ ξεκινάνε στην Α Δημοτικού και πάλι δεν καταφέρνουν να βάλουν τα παιδιά σε σειρά...
Με τα υπόλοιπα που λες συμφωνώ, και τα έχω γράψει κι εγώ αναλυτικά πιο πάνω.