Συμφωνώ με αρκετά πράγματα από αυτά που αναφέρεις, jj! . Οι διδάσκοντες στο γενικό λύκειο με το παλιό σύστημα (π.χ. φετινή Β λυκείου) έρχονταν καθημερινά αντιμέτωποι με πολλούς μαθητές στην τάξη που αδιαφορούσαν χαρακτηριστικά για αρκετά μαθήματα. Οι μαθητές αυτοί κατάφερναν με μηδαμινή προσπάθεια να προάγονται από τη μια τάξη στην άλλη και να παίρνουν απολυτήριο. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί συμφωνούν ότι το φαινόμενο αυτό πρέπει να σταματήσει. Όμως, από την άλλη μεριά η Πολιτεία δεν έκανε και πολλά πράγματα για να βοηθήσει τους μαθητές της Α λυκείου που υστερούσαν. Για παράδειγμα, στην περιοχή της Β Αθήνας που περιλαμβάνει πάρα πολλά λύκεια, δεν υλοποιήθηκε τη χρονιά που μας πέρασε ούτε ένα πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας σε κάποιο λύκειο. Πώς θα κάλυπταν οι αδύνατοι μαθητές τα κενά τους από το Γυμνάσιο σε ένα μάθημα αρκετά δύσκολο, όπως τα Μαθηματικά; Θα έπρεπε, για να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις του νέου συστήματος προαγωγής, να πάνε στο φροντιστήριο. Όσοι δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να το κάνουν, απογοητεύτηκαν γρήγορα. Οι μαθηματικοί των δημόσιων σχολείων, όση καλή διάθεση και να είχαν, δεν μπορούσαν να βοηθήσουν αποτελεσματικά τους μαθητές αυτούς, αφού η ύλη της Α τάξης ήταν πάρα πολλή και έπρεπε να την καλύψουν. Τα κενά λοιπόν γρήγορα συσσωρεύτηκαν και ήρθε κάποια στιγμή που αρκετοί μαθητές παραδόθηκαν "άνευ όρων".
Μια λύση, για να γίνεται διαλογή αυτών που είναι ικανοί να φοιτήσουν στο γεν. λύκειο, ίσως να είναι οι εξετάσεις από το γυμνάσιο στο λύκειο όπως γίνονταν παλιά...
Και ένα τελευταίο: η τράπεζα θεμάτων, έτσι όπως οργανώθηκε φέτος, ήταν μια αιτία για την αποτυχία πολλών μαθητών στα μαθηματικά. Να αναφέρω μερικά παραδείγματα:
1) Σε αρκετά σχολεία το 2ο και 4ο θέμα Άλγεβρας ή Γεωμετρίας ήταν από την ίδια ενότητα, πράγμα αντίθετο με το πνεύμα των προαγωγικών εξετάσεων, σύμφωνα με το οποίο τα θέματα πρέπει "να διατρέχουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο μέρος της διδακτέας ύλης". Δηλ. αν κάποιος μαθητής δεν είχε προετοιμαστεί καλά σε μια ενότητα και κληρώνονταν 2 θέματα από αυτή, τότε τιμωρούνταν με βαθμό κάτω από τη βάση!
2) Σε αρκετά σχολεία και τα δύο θέματα της τράπεζας στην Άλγεβρα ήταν προβλήματα (είναι γνωστή η φοβία που έχουν οι μαθητές στα μαθηματικά προβλήματα, από το Δημοτικό ακόμα).
3) Όπως διαπίστωσαν πολλοί μαθηματικοί, δεν ήταν λίγα τα θέματα 4 της τράπεζας που, όχι απλώς ήταν δύσκολα, αλλά επιπέδου διαγωνισμών της Μαθηματικής Εταιρείας. Σε ένα σχολείο, για παράδειγμα, έτυχε στην Άλγεβρα θέμα-πρόβλημα με πάρα πολλά και δύσκολα ερωτήματα που καταλάμβανε έκταση μιας ολόκληρης σελίδας!
Τι μήνυμα, λοιπόν, έδωσαν οι θεματοδότες της τράπεζας των μαθηματικών στα παιδιά από την πρώτη κιόλας χρονιά εφαρμογής του θεσμού; Το μήνυμα της φοβίας προς το μάθημα και της αναγκαστικής προσφυγής στο φροντιστήριο από την αρχή της Α λυκείου.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.