Οι αλλαγές στην τριτοβάθμια

Ποια είναι η γνώμη σας για το νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία;

Αποτελέσματα της δημοσκόπησης (Ψήφισαν 22)
  • Θετική

    Ψήφοι: 1 4.5%
  • Μάλλον θετική

    Ψήφοι: 7 31.8%
  • Αρνητική

    Ψήφοι: 10 45.5%
  • Μάλλον αρνητική

    Ψήφοι: 1 4.5%
  • Δεν το έχω διαβάσει/Δεν ασχολούμαι

    Ψήφοι: 3 13.6%

eco-warrior

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Μπάμπης ή Αμφιάραος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Απόφοιτος και μας γράφει απο Βουλγαρία (Ευρώπη). Έχει γράψει 925 μηνύματα.
Τι γίνεται εδώ; Που πήγαινε ο "πολυδάπανος" έλληνας φοιτητής; Μήπως μπερδεύτηκε το υπουργείο και μαζί μ' αυτό κι η Διεθνή Επιτροπή των "σοφών" για τα ΑΕΙ; Δεν εξηγείται διαφορετικά...

"Ειδικότερα, αναφέρεται ότι η Ελλάδα παρουσιάζει τις υψηλότερες δαπάνες ανά φοιτητή ανάμεσα σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ και τη μεγαλύτερη αύξηση στις δαπάνες αυτές μεταξύ 1995-2005, ενώ τα ελληνικά ΑΕΙ δηλώνουν το χαμηλότερο ποσοστό αποφοίτησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση" [...]


Πιο συγκεκριμένα, στην έκθεση της Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής (2011), την οποία σύστησε η γλυκιά μου, αναφέρεται ότι:
[FONT=&quot]"Ανάμεσα σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και σε μερικές άλλες χώρες (Αυστραλία, Ισραήλ, Ιαπωνία, Κορέα, Μεξικό), η Ελλάδα παρουσιάζει τις υψηλότερες δαπάνες ανά φοιτητή και την μεγαλύτερη αύξηση στις δαπάνες αυτές μεταξύ 1995 και 2005. Ωστόσο, τα ελληνικά πανεπιστήμια και το διδακτικό προσωπικό τους αισθάνονται οικονομική στενότητα . Δεν έχουν οικονομική αυτονομία ή λογοδοσία, και βρίσκονται στο έλεος μιας γραφειοκρατίας που παρεμποδίζει κάθε προσπάθεια για την παροχή αποτελεσματικότητας και διαφάνειας".
[FONT=&quot]
[/FONT][/FONT]
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

VouDou

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Δημήτριος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 49 ετών, Καθηγητής και μας γράφει απο Κυπαρισσία (Μεσσηνία). Έχει γράψει 1,365 μηνύματα.

garch

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο garch αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 1,510 μηνύματα.
Διεθνής έκκληση ενάντια στη μεταρρύθμιση Διαμαντοπούλου

Τη συμπαράστασή τους στους Έλληνες πανεπιστημιακούς ενάντια στα σχέδια της κυβέρνησης για την τριτοβάθμια εκπαίδευση εκφράζουν ακαδημαϊκοί από 43 χώρες. Μεταξύ των οποίων ο Νόαμ Τσόμσκι, ο Σλαβόϊ Ζίζεκ και ο Ζακ Ρανσιέρ.



Την πρωτοβουλία οργάνωσαν Έλληνες πανεπιστημιακοί, καλώντας τους συναδέλφους τους να συνυπογράψουν ένα κείμενο που αντιτίθεται στη μεταρρύθμισης της Άννας Διαμαντοπούλου, μέσω των ιστοσελίδων https://supportgreekacademia.wordpress.com/ και https://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?GRUNIV.

Το κείμενο που συνυπογράφουν 902 ξένοι πανεπιστημιακοί αναφέρει:

"Για την υπεράσπιση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Oι υπογράφοντες αυτήν την έκκληση εκφράζουμε τη συμπαράσταση μας στους Έλληνες πανεπιστημιακούς που αντιτίθενται στην προτεινόμενη από την κυβέρνηση μεταρρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που κλονίζει την ερευνητική και διδακτική προοπτική των ελληνικών πανεπιστημίων και θα αποτελέσει ένα ακόμα πλήγμα στη δοκιμαζόμενη ελληνική κοινωνία και οικονομία.

Η οποιαδήποτε διαδικασία βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οφείλει να λαμβάνει καθοριστικά υπόψη της τις θέσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας. Κατανοούμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Συγκλήτων των ελληνικών πανεπιστημίων, η σύνοδος των Πρυτάνεων των ελληνικών πανεπιστημίων καθώς και όλοι οι τοπικοί σύλλογοι των πανεπιστημιακών δασκάλων έχουν δημόσια εκφράσει την αντίθεσή τους στις κυβερνητικές προτάσεις.

Ζητούμε από τον Έλληνα Πρωθυπουργό Γιώργο Α. Παπανδρέου και από την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Άννα Διαμαντοπούλου

(α) να μην προχωρήσουν στην ψήφιση του νομοσχεδίου στην κατεύθυνση που έχουν διαμορφώσει, κατεύθυνση που είχε καταστροφικές συνέπειες στην Ανώτατη Εκπαίδευση όπου εφαρμόστηκε,
(β) να ξεκινήσουν έναν πραγματικό διάλογο με τις Συγκλήτους των πανεπιστημίων για ένα θεσμικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει την κατοχυρωμένη από το ελληνικό Σύνταγμα αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ, την επαρκή δημόσια χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και θα σέβεται τις επιταγές των ευρωπαϊκών ακαδημαϊκών παραδόσεων για την δημόσια λειτουργία των πανεπιστημίων.


https://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=302865
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Balthazor

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Balthazor αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής. Έχει γράψει 1,011 μηνύματα.
Ένα βήμα πίσω
Αλλαγές της τελευταίας στιγμής στο νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση

Αθήνα
Αλλαγές στο νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση φαίνεται πως εξετάζει το υπουργείο Παιδείας, σε μία προσπάθεια να προσεγγίσει την πανεπιστημιακή κοινότητα, αλλά και να κλείσει το εσωκομματικό «μέτωπο», λίγες μόλις ημέρες πριν ξεκινήσει στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για τις ρυθμίσεις.

Το νομοσχέδιο, και ιδιαίτερα οι διατάξεις για τη διοίκηση των Ιδρυμάτων, συνάντησε την έντονη αντίδραση των πανεπιστημιακών. Από την άλλη πλευρά, βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος, -όπως οι κ.κ. Κ.Καρτάλης και Σπ.Βούγιας- πρότειναν το τελευταίο διάστημα σειρά αλλαγών.

Οι προτεινόμενες αλλαγές αφορούν κυρίως στις εξουσίες που συγκεντρώνει ο νεοεισαγόμενος θεσμός του Συμβουλίου Διοίκησης των Ιδρυμάτων, που αποτελεί και τη βασική μεταρρυθμιστική πρόταση του υπουργείου Παιδείας.

Το υπουργείο Παιδείας, που δεν έχει αποκλείσει να υιοθετηθούν προτάσεις οι οποίες δεν θα αλλάζουν το πνεύμα και τη φυσιογνωμία των προωθούμενων αλλαγών, φέρεται να εξετάζει τροποποιήσεις της τελευταίας στιγμής στη σύνθεση του 15μελούς Συμβουλίου Διοίκησης των ΑΕΙ.

Σύμφωνα με την αρχική πρόταση του υπουργείου, η σύνθεση του Συμβουλίου ήταν 7 πανεπιστημιακοί, 7 εξωπανεπιστημιακοί και 1 εκπρόσωπος των φοιτητών. Σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε το Mega, η αναλογία γέρνει πλέον υπέρ των πανεπιστημιακών, οι οποίοι θα έχουν 8 εκπροσώπους στο Συμβούλιο.

Με την πλειοψηφία αυτή εκτιμάται ότι αποφεύγεται ο πρύτανης να είναι εξωπανεπιστημιακός. Επίσης, φαίνεται να αναβαθμίζεται ο ρόλος της Συγκλήτου, καθώς αναλαμβάνει όλα τα ερευνητικά και εκπαιδευτικά θέματα, ενώ το Τμήμα παραμένει βασική πανεπιστημιακή μονάδα και όχι Σχολή, όπως ήθελε το υπουργείο Παιδείας.

Το νομοσχέδιο εισάγεται τη Δευτέρα στην Ολομέλεια της Βουλής και τίθεται προς ψήφιση την Τετάρτη. Εν όψει της συζήτησης, πανεπιστημιακοί έχουν διοργανώσει για την Κυριακή και τη Δευτέρα διήμερο εκδηλώσεων διαμαρτυρίας στο Σύνταγμα. Την Κυριακή θα πραγματοποιηθεί ανοιχτή συζήτηση με θέμα «Πανεπιστήμιο για την κοινωνία και όχι για τις επιχειρήσεις».

in.gr
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

BingoBingi

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο BingoBingi αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 385 μηνύματα.
Τελικά κάνει πίσω σε μερικά πράγματα, έτσι ώστε να μην καταψηφιστεί.. Τώρα το τι θα κάνουν τα ΑΕΙ-ΤΕΙ θα το μάθουμε την δευτέρα.. https://www.youtube.com/watch?v=9y0-K0jAQQo&feature=player_embedded
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Revekka

Τιμώμενο Μέλος

Η Revekka αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 40 ετών, Καθηγητής Πανεπιστημίου και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 22,453 μηνύματα.
Δείτε λίγο αυτό: https://t.co/a1zrmvn

Δεν ξέρω αν είναι έγκυρο αλλά δείχνει τις αλλαγές, από το alfavita προέρχεται.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

garch

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο garch αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 1,510 μηνύματα.
ΜΕ ΜΙΚΡΟΑΛΛΑΓΕΣ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΣΤΙΓΜΗΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΑΕΙ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ Η ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΝΑ ΚΑΤΕΥΝΑΣΕΙ ΤΙΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Πρόσβαση στα ΑΕΙ από ΙΕΚ, κολλέγια

Της ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ
Με μικρές βελτιωτικές αλλαγές στο σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ, την ύστατη στιγμή, κυρίως στα θέματα διοίκησης και στη βάση της ενίσχυσης της ακαδημαϊκής παρουσίας, αλλά και με επιλεκτικά «δώρα», όπως η εξομοίωση των πτυχίων πολυτεχνικών σχολών με μάστερ, επιχειρεί η υπουργός Παιδείας να γεφυρώσει το χάσμα με την πανεπιστημιακή κοινότητα. «Δεν αρκούν για τη συναίνεση» δηλώνουν οι πρυτάνεις, πετώντας μάλιστα το γάντι στην κυβέρνηση, διαμηνύοντας πως «δεν είναι εποχή για πολώσεις».



Σήμερα, άλλωστε, παραμονή της έναρξης της συζήτησης του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια της Βουλής, συνεδριάζουν εκτάκτως τόσο η Σύνοδος των πρυτάνεων όσο και η ΠΟΣΔΕΠ, το κορυφαίο συνδικαλιστικό όργανο των πανεπιστημιακών (σ.σ. τελευταία στιγμή η συζήτηση στη Βουλή μετατέθηκε από σήμερα Δευτέρα στην αυριανή συνεδρίαση).

Μέχρι να ψηφιστεί το σχέδιο (Τετάρτη ή Πέμπτη), οι διοικήσεις των ΑΕΙ και οι πανεπιστημιακοί αναμένουν περισσότερα από την υπουργό Παιδείας, η οποία, προς το παρόν τουλάχιστον, περιορίζεται στις εξής προσφορές:

* Πλειοψηφική παρουσία των καθηγητών στα Συμβούλια των Ιδρυμάτων έναντι των εξωπανεπιστημιακών.

* Αναβάθμιση της Συγκλήτου με ενίσχυση αρμοδιοτήτων σε εκπαιδευτικά και ερευνητικά θέματα και διεύρυνση του αριθμού των μελών της.

* Απόσυρση των περί εισαγωγής σε σχολές με τη διατήρηση των τμημάτων ως βασικών εκπαιδευτικών μονάδων. Εγκαταλείπεται, συνεπώς, και το σχέδιο για ύπαρξη προπαρασκευαστικού έτους στα ΑΕΙ.

* Εξομοίωση των πτυχίων πολυτεχνικών σχολών με μάστερ.

Μικροδιορθώσεις

Μικροδιορθώσεις που δεν αλλάζουν το πνεύμα των αλλαγών. Μεταξύ αυτών:

- η απόφαση του Συμβουλίου για την παύση του πρύτανη πρέπει να είναι «αιτιολογημένη»,

- ο σύντομος κύκλος σπουδών αποδίδει, όχι τίτλο, αλλά «πιστοποιητικό κατάρτισης»,

- οι πόροι των ΑΕΙ μπορούν να προέρχονται από οποιαδήποτε «νόμιμη» πηγή κ.ά.

Την ίδια στιγμή, όμως, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μοιράζει κι αλλού δώρα.

* Σβήνει όλα τα εμπόδια στην πρόσβαση των αποφοίτων όλων των φορέων μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ, κολλέγια κ.ά.) στα ΑΕΙ. Προβλέπει κατατακτήριες εξετάσεις σε προγράμματα σπουδών των ανώτατων ιδρυμάτων όχι μόνο για τους πτυχιούχους άλλων ΑΕΙ (σ.σ. η διαδικασία πλέον θα ταυτίζεται με την αναγνώριση πιστωτικών μονάδων), αλλά και για τους αποφοίτους «ανώτερων σχολών διετούς και υπερδιετούς κύκλου σπουδών». Οι όροι θα ρυθμίζονται στο πλαίσιο του Οργανισμού κάθε Ιδρύματος.

Με αυτό τον τρόπο εξυπηρετείται και το απώτερο σχέδιο για την περιβόητη κινητικότητα στις διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης, το οποίο με τη σειρά του θα εξυπηρετήσει την εφαρμογή του ήδη προαναγγελθέντος Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.

* Ανοίγει την πόρτα των ΑΕΙ στους πολιτικούς, αφού τους κάνει δεκτούς στα Συμβούλια, προσθέτοντας στα ενδεδειγμένα προσόντα των εξωτερικών μελών την ευρεία αναγνώριση (και) στην «πολιτική ζωή». Δεν διευκρινίζεται, άρα δεν τίθεται ζήτημα διάκρισης ανάμεσα σε εν ενεργεία ή συνταξιούχους πολιτικούς, οι οποίοι, σε κάθε περίπτωση, θα έχουν λαμβάνειν και την κατ' αποκοπήν αποζημίωση για τη συμμετοχή τους στα Συμβούλια των ΑΕΙ.

Με όλα αυτά τα δώρα και τα αντίδωρα η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, επιχειρεί να περάσει το σχέδιο νόμου χωρίς να αλλοιώσει το βασικό πυρήνα των αλλαγών αλλά και χωρίς να πολώσει το κλίμα τη δύσκολη τρέχουσα περίοδο, λίγο πριν ανοίξουν όλα τα εκπαιδευτικά Ιδρύματα αλλά και τα σχολεία και μαζί τους ένα μεγάλο μέτωπο Παιδείας απέναντι στην κυβέρνηση.

Αρκούντως επιβαρυντικές χαρακτηρίζονται και οι εσωκομματικές αντιδράσεις, μερικές από τις οποίες έφτασαν στη Βουλή. Προχθές, δύο βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, οι κ. Σπ. Βούγιας και Κ. Καρτάλης, κατέθεσαν τροπολογίες επί βασικών διατάξεων του σχεδίου, κυρίως για τα Συμβούλια και τις διαδικασίες ανάδειξης του πρύτανη.

Πάντως, το διήμερο εκδηλώσεων διαμαρτυρίας των πανεπιστημιακών από χθες, η έκτακτη Σύνοδος των πρυτάνεων και η συνεδρίαση της ΠΟΣΔΕΠ σήμερα, δείχνουν τις επίσης αμετακίνητες θέσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας και την ψυχρή υποδοχή των αλλαγών. Ηδη πρυτάνεις χαρακτηρίζουν επουσιώδεις τις τροποποιήσεις που έγιναν στο παρά πέντε της τελικής διαδικασίας, έστω κι αν πρόκειται για καλά προμελετημένες παραχωρήσεις. Οι δε πανεπισημιακοί συντονίζονται σε εντονότερη δράση. Την Τετάρτη οργανώνουν συλλαλητήριο διαμαρτυρίας μαζί με εκπαιδευτικούς από όλες τις βαθμίδες, ενώ από χθες οργανώνονται εκδηλώσεις συζητήσεις με προσκεκλημένους Ελληνες καθηγητές εξωτερικού αλλά και πρυτάνεις.

Αναλυτικά οι αλλαγές

1 Τροποποίηση στη σύνθεση του Συμβουλίου του Ιδρύματος με πλειοψηφική παρουσία των εσωτερικών μελών έναντι των εξωτερικών (εξωπανεπιστημιακών). Τα οχτώ εσωτερικά μέλη του 15μελούς Συμβουλίου των Πανεπιστημίων γίνονται εννέα (οχτώ καθηγητές και αναπληρωτές, ένας φοιτητής), ενώ τα επτά εξωτερικά μειώνονται σε έξι. Αντιστοίχως, στα 11μελή Συμβούλια των ΤΕΙ η αναλογία από 6+5 γίνεται 7+4. Εκτιμάται πως με αυτές τις πλειοψηφίες θα διασφαλίζεται η ανάδειξη του πρύτανη από την ακαδημαϊκή κοινότητα του κάθε Ιδρύματος. Παράλληλα, διευρύνεται το δικαίωμα υποψηφιότητας για συμμετοχή στο Συμβούλιο και στην κατηγορία των αναπληρωτών καθηγητών. Την ίδια στιγμή, όμως, ανοίγει η πόρτα και στους πολιτικούς. Δεκτοί ως εξωτερικά μέλη θα είναι και όσοι έχουν ευρεία αναγνώριση και στην «πολιτική ζωή».

2 Αναβάθμιση της Συγκλήτου με ανάθεση καθοριστικών αρμοδιοτήτων (έγκριση έργων, λήψη αποφάσεων) σε ακαδημαϊκά και ερευνητικά θέματα αλλά και αύξηση του αριθμού των μελών της από 20 σε 21 ή 31, αν ο αριθμός των σχολών υπερβαίνει τις οχτώ.

Μεταξύ των ενισχυμένων αρμοδιοτήτων της Συγκλήτου είναι η χάραξη εκπαιδευτικής και ερευνητικής πολιτικής του Ιδρύματος, η χάραξη για τη διασφάλιση της ποιότητας, η έγκριση για την εκτέλεση των χρηματοδοτούμενων ερευνητικών, εκπαιδευτικών, επιμορφωτικών και αναπτυξιακών έργων που διαχειρίζεται το Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, την ίδρυση του οποίου προβλέπει το σχέδιο νόμου, η έγκριση κανονισμών σπουδών, προγραμμάτων σπουδών κ.ά.

3 Απόσυρση της διάταξης περί εισαγωγής σε σχολές και ύπαρξη προπαρασκευαστικού έτους. Το τμήμα παραμένει βασική εκπαιδευτική μονάδα, ενώ δεν ισχύει η πρόταση για προπαρασκευαστικό έτος. Διατηρούνται, ωστόσο, τα προγράμματα σπουδών (που είχαν συνδεθεί με την αναδιάρθρωση), γεγονός που εκτιμάται ότι θα προκαλέσει μεγάλη σύγχυση.

4 Εξομοίωση των πτυχίων Πολυτεχνικών Σχολών με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (πάγιο αίτημα των αντίστοιχων Ιδρυμάτων). Οπως αναφέρεται στο κείμενο: «Για προγράμματα σπουδών Πανεπιστημίων πενταετούς ή υπερπενταετούς διάρκειας, με εισήγηση της συνέλευσης του τμήματος προς την κοσμητεία, σύμφωνη γνώμη της κοσμητείας και απόφαση της Συγκλήτου, είναι δυνατή η μετατροπή τους σε ισοδύναμα προγράμματα σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου, χωρίς να είναι απαραίτητη η χορήγηση τίτλου σπουδών πρώτου κύκλου. Ολοι οι φοιτητές μετά την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών εγγράφονται αυτομάτως στο δεύτερο κύκλο σπουδών, για τον οποίο δεν επιτρέπεται η επιβολή διδάκτρων. Με την επιτυχή περάτωση του δεύτερου κύκλου σπουδών απονέμενεται τίτλος σπουδών δεύτερου κύκλου».

5 Πρόβλεψη για κατατακτήριες εξετάσεις με σκοπό την εισαγωγή στα ΑΕΙ των πτυχιούχων όλων των φορέων μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, στον Οργανισμό κάθε Ιδρύματος προβλέπεται, μεταξύ πολλών άλλων, «η δυνατότητα, οι όροι και η διαδικασία κατάταξης πτυχιούχων ΑΕΙ και ανώτερων σχολών διετούς και υπερδιετούς κύκλου σπουδών σε προγράμματα σπουδών του ιδρύματος και, προκειμένου για την κατάταξη πτυχιούχων ΑΕΙ, η διαδικασία αναγνώρισης πιστωτικών μονάδων».

«Δεν είναι αρκετά»

Θεοδόσης Πελεγρίνης, πρύτανης Πανεπιστημίου Αθηνών:

«Είναι θετικό το γεγονός ότι η υπουργός με τις προτάσεις της δείχνει διάθεση συναίνεσης, αλλά οι αλλαγές που προτείνει δεν είναι αρκετές. Και βέβαια εμείς, τα πανεπιστήμια, έχουμε πάντοτε τη διάθεση να συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια να βρεθεί ένας κοινός τόπος, ούτως ώστε τα ΑΕΙ να λειτουργήσουν όπως όλοι θέλουμε να λειτουργήσουν».

Γιάννης Μυλόπουλος, πρύτανης Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης:

«Είναι θετικό το γεγονός ότι η υπουργός εισάκουσε την έκκληση του ΑΠΘ για συναίνεση αναγνωρίζοντας ότι καμιά μεταρρύθμιση δεν μπορεί να είναι εφικτή αν δεν έχει τη σύμφωνη γνώμη αυτών που θα κληθούν να την εφαρμόσουν. Ομως οι αλλαγές που ήδη έχει επιφέρει δεν αρκούν προκειμένου να επιτευχθεί η συναίνεση μεταξύ κυβέρνησης και πανεπιστημίων.

Η οικονομική κρίση ζητεί συνέργειες, συνεννόηση και συναίνεση, δεν είναι εποχή για πολώσεις και οξύνσεις και η χώρα δεν έχει την πολυτέλεια για το άνοιγμα ενός ακόμη μετώπου μεταξύ κυβέρνησης και πανεπιστημίων αυτή τη φορά.

Οι προτάσεις μας έχουν κατατεθεί και μένει στην κυβέρνηση να αποδείξει και έμπρακτα ότι θα προχωρήσει σε μια μεταρρύθμιση στην οποία θα έχει τη σύμφωνη γνώμη του συνόλου της πανεπιστημιακής κοινότητας. Να σημειώσω ότι δεν έχουμε αντιθέσεις με την κυβέρνηση, έχουμε θέσεις για τη μεταρρύθμιση».

Δύο χρόνια διορία στους αιώνιους

Δύο χρόνια διορία στους αιώνιους φοιτητές δίνει το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να λύσουν το θέμα της αποφοίτησής τους. Από την άλλη, αφαιρεί το δικαίωμα χορήγησης δωρεάν βιβλίων σε όσους παρακολουθούν δεύτερη φορά ένα μάθημα και σε όσους θέλουν να σπουδάσουν δεύτερη επιστήμη. Επί πληρωμή, από φέτος.

Οπως αναφέρεται στις μεταβατικές διατάξεις, σε ό,τι αφορά τους αιώνιους:

Μεταβατικές διατάξεις

«Οσοι φοιτητές έχουν συμπληρώσει στο τέλος του ακαδημαϊκού έτους 2011-2012 φοίτηση διάρκειας μικρότερης από αυτήν της προηγούμενης παραγράφου, θεωρείται ότι έχουν απολέσει αυτοδικαίως τη φοιτητική ιδιότητα όταν συμπληρώσουν φοίτηση διάρκειας ίσης με το διπλάσιο αριθμό εξαμήνων απ' όσα απαιτούνται για τη λήψη του πτυχίου, σύμφωνα με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στον Οργανισμό του Ιδρύματος».

Για τα συγγράμματα

«Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου δεν χορηγούνται δωρεάν έντυπα διδακτικά συγγράμματα σε φοιτητές:

α) που παρακολουθούν πρόγραμμα σπουδών για τη λήψη δεύτερου πτυχίου και

β) για μαθήματα που παρακολουθούν για δεύτερη φορά, για τα οποία τους έχει ήδη χορηγηθεί δωρεάν σύγγραμμα».

https://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=303288
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

BingoBingi

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο BingoBingi αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 385 μηνύματα.
"ο σύντομος κύκλος σπουδών αποδίδει, όχι τίτλο, αλλά «πιστοποιητικό κατάρτισης»"

Θα μπορεί κάποιος να διευκρινίσει αν το επίπεδο 1 σπουδών στα ΑΕΙ, είναι ο σύντομος κύκλος? Δηλαδή το νομοσχέδιο λέει ότι θα είναι ο βασικός κύκλος και μετά το μαστερ επίπεδο 2.. 4+1 έτος..
Αν το επίπεδο 1 είναι ο σύντομος κύκλος, τότε μιλάμε για πτυχία ΙΕΚ!! Certificates δίνουν μόνο τα μετά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης!.. σαν να λέμε ΙΕΚ με μαστερ.. Μια διευκρινίσει σε αυτό??

Το άλλο το ξέρατε? Όσοι έχουν τελειώσει ακόμη και προηγούμενα έτη, το πτυχίο τους μετατρέπεται σε επίπεδο 1 και επίπεδο 1+2 αυτομάτως. Δεν πιάνει μόνο τους νέους φοιτητές.
Αν ισχύει το παραπάνω, δηλαδή ότι ο σύντομος κύκλος είναι το επίπεδο 1, τότε όλοι μα όλοι θα έχουν αντί τίτλο πανεπιστήμιου, χαρτί ΙΕΚ.

Για φαντάσου να λες στα ξένα πανεπιστήμια ότι έχεις certificate b2 με μάστερ.. ούτε δοκτορα, αλλά ούτε επιπλέον μάστερ θα μπορεί κάποιος να πάρει! Θα του λένε να σπουδάσει για μπαρσελορ.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

VouDou

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Δημήτριος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 49 ετών, Καθηγητής και μας γράφει απο Κυπαρισσία (Μεσσηνία). Έχει γράψει 1,365 μηνύματα.
"ο σύντομος κύκλος σπουδών αποδίδει, όχι τίτλο, αλλά «πιστοποιητικό κατάρτισης»"

Θα μπορεί κάποιος να διευκρινίσει αν το επίπεδο 1 σπουδών στα ΑΕΙ, είναι ο σύντομος κύκλος? Δηλαδή το νομοσχέδιο λέει ότι θα είναι ο βασικός κύκλος και μετά το μαστερ επίπεδο 2.. 4+1 έτος..
Αν το επίπεδο 1 είναι ο σύντομος κύκλος, τότε μιλάμε για πτυχία ΙΕΚ!! Certificates δίνουν μόνο τα μετά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης!.. σαν να λέμε ΙΕΚ με μαστερ.. Μια διευκρινίσει σε αυτό??

Το άλλο το ξέρατε? Όσοι έχουν τελειώσει ακόμη και προηγούμενα έτη, το πτυχίο τους μετατρέπεται σε επίπεδο 1 και επίπεδο 1+2 αυτομάτως. Δεν πιάνει μόνο τους νέους φοιτητές.
Αν ισχύει το παραπάνω, δηλαδή ότι ο σύντομος κύκλος είναι το επίπεδο 1, τότε όλοι μα όλοι θα έχουν αντί τίτλο πανεπιστήμιου, χαρτί ΙΕΚ.

Για φαντάσου να λες στα ξένα πανεπιστήμια ότι έχεις certificate b2 με μάστερ.. ούτε δοκτορα, αλλά ούτε επιπλέον μάστερ θα μπορεί κάποιος να πάρει! Θα του λένε να σπουδάσει για μπαρσελορ.

Θα συνδράμω στους συλλογισμούς σου Bingo Bingi και θα αναφέρω το ερώτημα: οι πτυχιούχοι 4ετών σχολών Πανεπιστημίων θα αποκτούν πτυχίο και οι διπλωματοπυχιούχοι 5ετών σχολών ΠανεπιστημιοΠολυτεχνείων θα αποκτούν "ΙΕΚ"+Μάστερ? :D
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

garch

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο garch αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 1,510 μηνύματα.
Θα συνδράμω στους συλλογισμούς σου Bingo Bingi και θα αναφέρω το ερώτημα: οι πτυχιούχοι 4ετών σχολών Πανεπιστημίων θα αποκτούν πτυχίο και οι διπλωματοπυχιούχοι 5ετών σχολών ΠανεπιστημιοΠολυτεχνείων θα αποκτούν "ΙΕΚ"+Μάστερ? :D

Περίπου. Είναι κάτι ανάμεσα στους σπασμένους ολιγοετείς κύκλους της Μπολόνια και το ενιαίο δίπλωμα-master που ζητούν τα πολυτεχνεία.

Οι 4ετείς σχολές δεν ξέρουμε τι πτυχίο θα δίνουν, μάλλον Bachelor.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Τελευταία επεξεργασία:

Provlima Megalo

Νεοφερμένος

Ο Provlima Megalo αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 23 μηνύματα.
Ερώτηση ενός παντελώς άσχετου : Θα μπω τον επόμενο μήνα στο πανεπιστήμιο . Υπάρχει περίπτωση να πάρω πτυχίο στα 3 χρόνια με τις νέες αλλαγές ;
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

VouDou

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Δημήτριος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 49 ετών, Καθηγητής και μας γράφει απο Κυπαρισσία (Μεσσηνία). Έχει γράψει 1,365 μηνύματα.
Ερώτηση ενός παντελώς άσχετου : Θα μπω τον επόμενο μήνα στο πανεπιστήμιο . Υπάρχει περίπτωση να πάρω πτυχίο στα 3 χρόνια με τις νέες αλλαγές ;

Επεξήγηση: Η 3τία που αναφέρθηκε αφορά μόνο για πτυχία Πανεπιστημίων που σήμερα είναι 4ετή και ΜΟΝΟΝ και για όλα τα ΤΕΙ και με μία επισήμανση: ΝΑ ΣΥΜΦΩΝΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΟΜΟΕΙΔΗ ΤΜΗΜΑΤΑ!

Απάντηση: Αν ανήκεις στην ανωτέρω κατηγορία και για την χρονική διάρκεια 2011-2014, πιθανότατα όχι!

@ garch το προηγούμενο ποστ μου-ερώτημα ήταν μόνο χιουμοριστικό!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

BingoBingi

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο BingoBingi αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 385 μηνύματα.
Αν παίρναμε barcelor δεν θα το έγραφε? Αναφέρει πολύ καθαρά όμως ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση χωρίζετε σε 2 επίπεδα. Επίπεδο 1 απλή εκπαίδευση και επίπεδο 2 εκπαίδευση + μάστερ. Δηλαδή μέχρι 4 χρόνια (σε ένα καζάνι ολα) και μετά πάμε στο επίπεδο 2 που σημαίνει 5+ έτη.
Ταυτόχρονα γράφει ότι ο σύντομος κύκλος σπουδών αποδίδει, όχι τίτλο, αλλά «πιστοποιητικό κατάρτισης.
Εδώ δεν είναι κάπως περίεργο? Τι θα πει επίπεδο 1 γιατί δεν το αναφέρει μπαρσελορ.. παρά πετάγετε απευθείας στο μάστερ! Εγώ φοβάμαι εάν περάσω μην καταλήξω σπουδές ΙΕΚ.. Κάποιος να κανει διευκρίνιση σε αυτό? όχι εικασίες..

Επίσης ο Κ. Κουτρουμπελης έγραψε ότι αυτό το σύστημα και η αλλαγή στα πτυχία, πιάνει όλους όσους έχουν βγει από τα ελληνικά ΑΕΙ-ΤΕΙ όλα τα προηγούμενα χρόνια, όχι μόνο τους καινούργιους . Άρα τα πτυχία μεχρι 4 ετών θα είναι ο σύντομος κύκλος επιπέδου ΙΕΚ? Αυτό ρωτώ..
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Τελευταία επεξεργασία:

VouDou

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Δημήτριος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 49 ετών, Καθηγητής και μας γράφει απο Κυπαρισσία (Μεσσηνία). Έχει γράψει 1,365 μηνύματα.
Αν παίρναμε barcelor δεν θα το έγραφε? Αναφέρει πολύ καθαρά όμως ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση χωρίζετε σε 2 επίπεδα. Επίπεδο 1 απλή εκπαίδευση και επίπεδο 2 εκπαίδευση + μάστερ. Δηλαδή μέχρι 4 χρόνια (σε ένα καζάνι ολα) και μετά πάμε στο επίπεδο 2 που σημαίνει 5+ έτη.
Ταυτόχρονα γράφει ότι ο σύντομος κύκλος σπουδών αποδίδει, όχι τίτλο, αλλά «πιστοποιητικό κατάρτισης.
Εδώ δεν είναι κάπως περίεργο? Τι θα πει επίπεδο 1 γιατί δεν το αναφέρει μπαρσελορ.. παρά πετάγετε απευθείας στο μάστερ! Εγώ φοβάμαι εάν περάσω μην καταλήξω σπουδές ΙΕΚ.. Κάποιος να κανει διευκρίνιση σε αυτό? όχι εικασίες..

Επίσης ο Κ. Κουτρουμπελης έγραψε ότι αυτό το σύστημα και η αλλαγή στα πτυχία, πιάνει όλους όσους έχουν βγει από τα ελληνικά ΑΕΙ-ΤΕΙ όλα τα προηγούμενα χρόνια, όχι μόνο τους καινούργιους . Άρα τα πτυχία μεχρι 4 ετών θα είναι ο σύντομος κύκλος επιπέδου ΙΕΚ? Αυτό ρωτώ..

Ακόμα κανείς δεν ξέρει, για αυτό όλοι ψαχνόμαστε. Ένα τόσο σοβαρό ζήτημα και πέρασε "νύχτα"...

Το πρώτο σκέλος περί "πιστοποιητικού" που αναφέρεις είναι κατά πάσα πιθανότητα στα Δια βίου Εκπαίδευσης/Μάθησης και γενικά στο "άνοιγμα unis" προς την κοινωνία. Δεν θα είναι για άτομα που πάνε για το πρώτο πτυχίο της ζωής τους (θαρρώ)... Εδώ νομίζω έχεις μπερδέψει δύο διαφορετικούς θεσμούς.

Και φυσικά επουδενί οι 4ετείς σπουδές σε uni δεν θα είναι "σύντομος κύκλος επιπέδου ΙΕΚ" που αναφέρεις.

Στην 5ετία δεν αναφέρεται το "μπάτσελορ" στα 3 ή 4 έτη, γιατί (πάλι θαρρώ) η υποχρεωτική 5ετία δεν αίρεται ακόμα. Απλά θα παίρνεις πτυχίο+μάστερ πακέτο (θαρρώ πάντα έτσ)? Και εδώ αρχίζουν τα "ακαδημαϊκά" τροπάρια με βασικό επιχείρημα "άλλο σύστημα παιδείας στο πτυχίο και άλλο στο μάστερ"!

Για τα εργασιακά δεν νομίζω στις 5ετείς σχολές να αλλάξει και τίποτα φοβερό, εκτός του ότι όλοι οι νέοι (και παλιοί) θα έχουν μάστερ με 5ετία --> απώλεια "προσόντος" --> τρύπα στο νερό! Πάντως, έτσι και αλλιώς η ένοια "προσόντος" στο πτυχίο και μάστερ έχει χαθεί μιας και το έχουν πολλοί (όχι όλοι όμως)...

Για τους παλιούς όμως τα επιδόματα θα δίνονται βάσει νόμου (χωρίς ΜΔΕ) και τί γίνεται στους παλιούς με ΜΔΕ? Ε ρε γλέντια...

Εν κατακλείδι: ακόμα κανένας δεν ξέρει τα μελλούμενα (αν ψηφιστούν πάντα)... Ό,τι αλλαγές γίνουν φυσικά και πιάνουν παλιούς και νέους. Όπως π.χ. και αρχές '80 που τα ΚΑΤΕΕ έγιναν ΤΕΙ και οι απόφοιτοι υπερδιετών σχολών έπαιρναν βεβαίωση ισοτίμησης με τα ΤΕΙ.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

BingoBingi

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο BingoBingi αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 385 μηνύματα.
άρα εσύ αναφέρεσαι σε 3 επίπεδα σπουδών, όμως το νομοσχέδιο αναφέρετε σε 2.
Κοίτα, εγώ αναφέρομαι σε 4 έτη διότι αυτή την στιγμή είναι 4 έτη. Εννοείτε ότι ΕΑΝ περάσει, τα 4 θα γίνουν 3…! Άρα.. όντος δεν ξέρουμε τι γίνετε και είναι πολύ ΠΟΛΥ σοβαρό. Για φαντάσου να το ξεκινήσεις για ΤΕΙ ανώτατη εκπαίδευση και να βγάλεις ένα πιστοποιητικό στο τέλος.
Εγώ έχω φρικάρει με την πάρτι τους. Αυτό που θα καταστρέψει τα πτυχία δεν είναι το 4+1 η 5+1 combined μαστερ.. αλλά τα joinedcourse. Δηλαδή αν περάσω, λέμε για παράδειγμα περιβάλλον και πάρω λίγο από γεωλογία, λίγο από αστρονομία, λίγο από νομική και management, λίγο από ζωγραφική και γραφιστική.. θα βγάλω ένα πτυχίο "τραβεστί" και μάλλον με περίεργα εργασιακά δικαιώματα.

παρακολούθησα χθες την ομιλία πανεπιστημιακών στην πλατεία, μέσα από ζωντανές κάμερες στο ιντερνέτ και εκεί έδωσαν μεγάλη έμφαση. Επίσης δεν έχει περιορισμούς.. πχ αν σπουδάζω ηλεκτρονική, τα joined να είναι σχετικά με το αντικείμενο.. αλλά το νομοσχέδιο το έχει γενικά και αόριστο.. παγίδα, ότι θέλουμε
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Revekka

Τιμώμενο Μέλος

Η Revekka αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 40 ετών, Καθηγητής Πανεπιστημίου και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 22,453 μηνύματα.
Η 23σέλιδη έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής επι του ν/σ για τις αλλαγές στα ΑΕΙ:
https://educationnewsgr.blogspot.com/2011/08/23.html
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Johnnaousa

Επιφανές μέλος

Ο Johnnaousa αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 31 ετών, Φοιτητής και μας γράφει απο Νάουσα (Ημαθία). Έχει γράψει 18,241 μηνύματα.
χαμενα τα εχει η γυναικα..
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

BingoBingi

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο BingoBingi αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 385 μηνύματα.
Να σας έλεγα να δείτε αλλά δεν ξέρω εάν επιτρέπεται διότι είναι περίεργο το κλίμα γενικά, πάλι μιλούν πανεπιστημιακοί και έχουν ζωντανή σύνδεση στο σύνταγμα μέσω διαδικτύου, δείχνουν και κάτι βίντεο.. Όποιος ξέρει που να βρει την σύνδεση με κάμερες, ας πάει να δει.. σε 5 λεπτά θα αρχίσουν ζωντανά να μιλανε για το νομοσχέδιο πάλι.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

garch

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο garch αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 1,510 μηνύματα.
Να σας έλεγα να δείτε αλλά δεν ξέρω εάν επιτρέπεται διότι είναι περίεργο το κλίμα γενικά, πάλι μιλούν πανεπιστημιακοί και έχουν ζωντανή σύνδεση στο σύνταγμα μέσω διαδικτύου, δείχνουν και κάτι βίντεο.. Όποιος ξέρει που να βρει την σύνδεση με κάμερες, ας πάει να δει.. σε 5 λεπτά θα αρχίσουν ζωντανά να μιλανε για το νομοσχέδιο πάλι.

Γιατί, απαγορεύεται; :hmm:

https://logioshermes.blogspot.com/2011/05/live-camera_25.html
Ορίστε το πρώτο που βρήκα.

~Έχει σκατά ήχο.~
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

BingoBingi

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο BingoBingi αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 385 μηνύματα.
Νατο τα έλεγα εγώ.. τώρα το είπε μια πανεπιστημιακός από το παντειο... Φοβάμαι πλέον να περάσω σε ΤΕΙ γιατί δεν μπορώ να γνωρίζω τι μέλλον θα μου προσφέρει.. Αν είναι πιστοποιητικό κατάρτισης να το χαίρονται..

Ποιο συγκεκριμένα είπε ότι το νέο νομοσχέδιο θα μετατρέψει τα πανεπιστήμια σε 2 - 3 ετή με χαρτί που δεν θα έχει καμία αξία και αφού ο φοιτητής αποφασίσει να πληρώσει δίδακτρα, θα μπορεί να πάει για ανώτερα και καλα το "μαστερ", αρα το bc δεν υπάρχει παρα μονο με λεφτα....

ο σύντομος κύκλος σπουδών αποδίδει, όχι τίτλο, αλλά «πιστοποιητικό κατάρτισης
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Τελευταία επεξεργασία:

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

  • Τα παρακάτω 0 μέλη και 1 επισκέπτες διαβάζουν μαζί με εσάς αυτό το θέμα:
    Tα παρακάτω 2 μέλη διάβασαν αυτό το θέμα:
  • Φορτώνει...
Top