τα ΤΕΙ ειναι εδώ είναι ανώτατα και βγάζουν επιστήμονες (τα τεχνολόγους κτλ) κράτα τα για τον εαυτό σου!
Στο σημείο αυτό και με ήρεμους τόνους θέλω να εκφράσω τη διαφωνία μου μαζί σου με επιχειρήματα.
Στο πρώτο σκέλος θα συμφωνήσω. Τα ΤΕΙ σύμφωνα με τη νομοθεσία είναι ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και ανήκουν στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης.
Εγώ πραγματικά δεν καταλαβαίνω γιατί στο άκουσμα των φράσεων "στελέχη εφαρμογής" ή "τεχνολόγοι" πολλοί πτυχιούχοι των ΤΕΙ βγάζουν φλύκταινες και τις δαιμονοποιούν.
Η φράση "στέλεχος εφαρμογής" σημαίνει πτυχιούχος που προορίζεται για την αγορά εργασίας και όχι για ακαδημαϊκή καριέρα (ή αλλιώς καριέρα στην επιστήμη όπως συνηθίζεται να λέγεται στο εξωτερικό). Η λέξη "τεχνολόγος" σημαίνει πτυχιούχος τεχνολογικής εκπαίδευσης. Αυτός δεν είναι ο σκοπός των ΤΕΙ; Οι πτυχιούχοι των ΤΕΙ δεν είναι πτυχιούχοι τεχνολογικής εκπαίδευσης; Αντί να λέμε όλο το μακρυνάρι "πτυχιούχος τεχνολογικής εκπαίδευσης" λέμε "τεχνολόγος" για συντομία. Είναι απλό το σκεπτικό και δεν είναι κακό ή υποτιμητικό. Νομίζω ότι έχει λογική βάση αυτό που ισχυρίζομαι.
Για παράδειγμα αντί να πούμε "μηχανικός τεχνολογικής εκπαίδευσης" λέμε "τεχνολόγος μηχανικός" και αντί να πούμε "μηχανικός πανεπιστημιακής εκπαίδευσης" λέμε "διπλωματούχος μηχανικός". Καμία φράση από τις δύο δεν είναι υποτιμητική και τις χρησιμοποιούμε για συντομία.
Αξίζει τον κόπο να αναλύσουμε λίγο την παράγραφο 2 του άρθρου 4 του νόμου 4009/2011 (η οποία έχει αντικαταστήσει αντίστοιχες διατάξεις προηγούμενων νόμων και πλέον δεν ισχύουν):
Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής αποστολής των ιδρυμάτων κάθε τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης:
α) Τα Πανεπιστήμια δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην υψηλή και ολοκληρωμένη εκπαίδευση,
σύμφωνα με τις απαιτήσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας και των τεχνών, καθώς και της διεθνούς επιστημονικής πρακτικής
σε συνδυασμό με τα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία.
β) Τα Τ.Ε.Ι. δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση υψηλής ποιότητας,
στις εφαρμογές των επιστημών, της τεχνολογίας και των τεχνών,
στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία. Στο πλαίσιο αυτό συνδυάζουν την ανάπτυξη του κατάλληλου θεωρητικού υποβάθρου σπουδών με υψηλού επιπέδου εργαστηριακή και πρακτική άσκηση.
Παρατηρούμε ότι σύμφωνα με το νόμο η εκπαίδευση στα ΤΕΙ στοχεύει στις εφαρμογές των επιστημών στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία. Αυτό ακριβώς σημαίνει "στέλεχος εφαρμογής". Συνεπώς ο σκοπός των ΤΕΙ δεν είναι να παράγει επιστήμονες αλλά να παρέχει στους πτυχιούχους τεχνολογικής εκπαίδευσης το απαιτούμενο εκείνο επιστημονικό υπόβαθρο που χρειάζεται στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία. Με λίγα λόγια θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα ΤΕΙ είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Πρόκειται δηλαδή για εκπαιδευτικά ιδρύματα που παρέχουν το ανώτερο επίπεδο επαγγελματικής εκπαίδευσης και ανήκουν στην ανώτατη εκπαίδευση για να γίνει σαφές ότι παρέχουν ανώτερου επιπέδου επαγγελματική κατάρτιση από τα υπόλοιπα ιδρύματα επαγγελματικής κατάρτισης (ΣΕΚ, ΙΕΚ).
Επίσης παρατηρούμε ότι σύμφωνα με το νόμο η εκπαίδευση στα πανεπιστήμια στοχεύει στην επιστημονική εκπαίδευση σε συνδυασμό με τα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία. Με λίγα λόγια στα πανεπιστήμια εκπαιδεύονται επιστημονικά στελέχη, δηλαδή είτε σε καθαρά επιστημονικά αντικείμενα χωρίς σαφή επαγγελματικό προσανατολισμό (π.χ. μαθηματικός, φυσικός κλπ.) είτε σε επαγγελματικά πεδία στα οποία απαιτείται υψηλό επίπεδο επιστημονικής εκπαίδευσης (π.χ. γιατρός κλπ.) Δηλαδή η εκπαίδευση δεν επικεντρώνεται στις εφαρμογές της επιστήμης στα επαγγελματικά πεδία αλλά στην εκπαίδευση σύμφωνα με τις απαιτήσεις της επιστήμης σε συνδυασμό με τα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία.
Η νομοθεσία διαχωρίζει με σαφήνεια πιστεύω την αποστολή των ΑΕΙ του πανεπιστημιακού και του τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης.
Ένα πτυχίο πανεπιστημίου σε επιστημονικό αντικείμενο (π.χ. ο απόφοιτος του τμήματος μουσικών σπουδών του ΑΠΘ δεν είναι επιστήμονας) δεν είναι αρκετό από μόνο του για να αποδώσει τον τίτλο του επιστήμονα στον κάτοχό του. Ο πτυχιούχος πανεπιστημίου κερδίζει αυτό τον τίτλο εφόσον έχει πτυχίο και διδακτορικό δίπλωμα σε επιστημονικό αντικείμενο.
Αν και ο σκοπός των ΤΕΙ δεν είναι να παράγουν επιστήμονες, παρ' όλα αυτά μπορεί ο πτυχιούχος ΤΕΙ να κερδίσει τον τίτλο του επιστήμονα εφόσον είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος σε επιστημονικό αντικείμενο και χωρίς να κατέχει πτυχίο πανεπιστημίου.