Ο Panzerkampfwagen εξηγεί την αιτία ... του κακού με απλότητα και σαφήνεια. Εξάλλου έχει σπουδάσει Μαθηματικά και ξέρει την κατάσταση από τα μέσα. Στα Φυσικομαθηματικά Τμήματα το πρόβλημα είναι η ωμή αδιαφορία τόσο της κοινωνίας όσο και της πολιτείας για να ληφθούν μέτρα. Η κοινωνία βολεύεται με την παραγωγή αδιάφορου αριθμού αδιόριστων αποφοίτων. Κάποιοι εξ' αυτών θα βρούν το δρόμο τους. Κάποιοι θα βασανίζονται με χαμένα εξάμηνα, μέχρι να τα παρατήσουν τελείως λόγω αδυναμίας να περάσουν το μάθημα. Βέβαια μέχρι τότε η κοινωνία συντηρείται από ξενοδοχεία, εστιατόρια, καύσιμα, εισητήρια κτλ. Το Τμήμα από την άλλη έχει φοιτητές. Αυτό από μόνο του δίνει ζωή στο Πανεπιστήμιο. Στην Ελλάδα οι φοιτητές δίνουν "δουλειά" σε μια σειρά υπαλλήλων που εργάζονται στο Πανεπιστήμιο και σε δημόσιες υπηρεσίες γύρω από αυτό.
Οι καθηγητές όσο και να "στραβώνουν" που πάνε στο Μαθηματικό Τμήμα άτομα άσχετα, άχρηστα, χαζά, κτλ όπως μας αποκαλούσαν, θέλουν να έχουν κόσμο για να νιώθουν ότι είναι καθηγητές Πανεπιστημίου. Από τη στιγμή που δεν υπάρχουν ισχυρά projects πάνω στην έρευνα και να φαίνεται ο σωστός ακαδημαϊκός ρόλος τους στα σύγχρονα Μαθηματικά, αναλώνονται στην απλή διδασκαλία των ίδιων θεωρημάτων για ...25 και 30 χρόνια. Ούτε έρευνα κάνουν, ούτε φέρνουν σε επαφή την Ελληνική κοινότητα φοιτητών με την διεθνή μαθηματική σκέψη. Δεν υπάρχει και λόγος. Ακόμη και αν το κάνουν, τι θα αλλάξει; Αφού εφαρμοσμένα Μαθηματικά διδάσκονται και σε άλλα Τμήματα π.χ. Οικονομικών ΟΠΑ, Χημικών Μηχανικών, κτλ χωρίς απαραίτητα να βγαίνουν Μαθηματικοί.
Η ιστορία είναι γνωστή. Η πλειονότητα των φοιτητών του Μαθηματικού θέλουν απλά να τελειώσουν το βάσανο των σπουδών, να πάρουν το πτυχίο και να κάνουν ένα μεταπτυχιακό στα Οικονομικά, ή στην Στατιστική και κάποιοι άλλοι στην Ειδική Αγωγή για μόρια στις λίστες των αναπληρωτών καθηγητών μέσης εκπαίδευσης. Η μειοψηφία των 3-4 αρίστων φοιτητών από ένα Τμήμα Μαθηματικών απλά από το 2ο έτος στο προπτυχιακό έχει ξεκινήσει ειδική προετοιμασία για να πάει για έρευνα στις ΗΠΑ.
Το κράτος έρχεται με υποκρισία και απλά διασκεδάζει εντυπώσεις. Σου λέει θα εφαρμόσω και το νόμο διαγραφής αλλά δεν με ενδιαφέρει αν οι φοιτητές κάποιων Τμημάτων (όπως και του Μαθηματικού) δεν μπορούν να τελειώσουν. Αυτοί ούτως ή άλλως είναι καμένα χαρτιά. Δουλειά δεν θα βρούν εύκολα. Ούτε στα φροντιστήρια. Στα φροντιστήρια θέλει και λίγο σπρώξιμο αλλά και πόσοι να διοριστούν αμέσως; 2-3; οι υπόλοιποι 80-100 από την ορκωμοσία πού πάνε; Βασανίζονται με πιστοποιήσεις σε data science και πατάνε likes στο Linkedin;
Τα Μαθηματικά για πολλές χώρες πλέον είναι μια επιστήμη ελίτ που αφορά μόνο όσους θα πάνε στην έρευνα, δηλαδή, μια αξιέπαινη καριέρα στο Πανεπιστήμιο. Λόγω τεχνητής νοημοσύνης ο χάρτης των επιστημών αλλάζει σχετικά με τις δεξιότητες για δουλειά. Τα Μαθηματικά έχουν τη θέση τους, είναι όντως μια κεντρική επιστήμη αλλά όχι όπως παίζουμε στην Ελλάδα. Το πρόβλημα είναι γιατί τα Μαθηματικά στην Ελλάδα δεν έχουν σχέση με την αγορά εργασίας καθώς δεν προετοιμάζουν ούτε για την διδακτική στη μέση εκπαίδευση. Έγινε ένα στοχευμένο λάθος σε παλαιότερες εποχές όπου το Μαθηματικό Τμήμα αποτέλεσε φυτώριο της αριστεράς και για να διορίζονται κομματόσκυλα ως Πανεπιστημιακοί με αμφιλεγόμενες σπουδές και χαμηλής ποιότητας διδακτορικά και να απορροφούνται οι μαθητές που δεν μπορούν να περάσουν σε Τμήματα με υψηλότερα μόρια εισαγωγής. Όπως ξαναείπα, πώς γίνεται να θεωρούμε κάποιον εξαίρετο Πανεπιστημιακό στα Μαθηματικά ενώ δεν έχει δικό του γνωστό θεώρημα με το όνομά του;
Σε άλλες χώρες, το Τμήμα Μαθηματικών δεν έχει σχέση με τη διδακτική επαγγελματικά. Υπάρχει το Τμήμα Παιδαγωγικής για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.