
26-11-12

22:38
Στη σχολή που πάω όλοι οι καθηγητές μας είναι νεαρής ηλικίας. 30-35 χρονών. Αυτό πρώτη φορά μου συμβαίνει. Από τη δημοτικό μέχρι και τα 24 μου είχα δασκάλους και καθηγητές μεγάλης ηλικίας. Οι καθηγητές στη νέα μου σχολή είναι εξαιρετικοί, ταλαντούχοι και κάνουν άριστα τη δουλειά τους. Είναι τρομερά μεταδοτικοί, δεν κάνουν βαρετό τυποποιημένο μάθημα, λένε μεν την τυποποιημένη θεωρία αλλά με τρόπο που να μη μοιάζει σαν να τη διαβάζουν, μιλάνε μαζί μας, ακούνε πάντα τις απορίες μας, συζητάνε, κάνουν αστεία, κάνουν και χαβαλέ, αλλά πάντα με μέτρο, και όταν πρέπει.
Ποτέ δεν ξεφεύγουν. Πάντα κρατάνε ισορροπίες με ιδανικό τρόπο. Γι' αυτό λέω ότι είναι ταλαντούχοι. Δεν είναι ταλαντούχοι επειδή έχουν αποφοιτήσει από κάποιο σπουδαίο πανεπιστήμιο, έχουν κάνει φοβερά μεταπτυχιακά και διδακτορικά και έχουν γράψει ένα σωρό άρθρα σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά και συγγράψει πολλά βιβλία. Αυτά σαφώς είναι πολύ σπουδαία και βαρυσήμαντα έως και απαραίτητα. Αλλά δεν κάνει κανέναν καθηγητή ταλαντούχο σε αυτό που απαιτεί ο ρόλος του. Κανένα διδακτορικό δε σε κάνει καλό καθηγητή. Αυτό ή το 'χεις ή δεν το 'χεις. Και διαπιστώνω ότι οι νεαρής ηλικίας καθηγητές το έχουν περισσότερο. Από τη δική μου εμπειρία τουλάχιστον. Είναι νομίζω καλύτεροι. Δεν ξέρω πού μπορεί να οφείλεται αυτό. Άραγε γενικά η κοινωνία έχει αλλάξει προς το καλύτερο; Η νέα γενιά γενικά διαφέρει σε πολλά από τις παλιές.
Ας μην ανοίξουμε τώρα κοινωνιολογική κουβέντα σχετική. Καλά, άμα θέλετε ανοίξτε εσείς. Εγώ πάντως αυτό παρατηρώ και γι' αυτό νομίζω ότι η λύση για καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα είναι να έχουμε νεαρής ηλικίας δασκάλους και καθηγητές. Αν τελικά βλέπουμε οτι οι μεγάλης ηλικίας δεν είναι μεταδοτικοί, δεν κάνουν ελκυστικό μάθημα κτλ, ε τι να τους κάνουμε; Τις γνώσεις πολλοί μπορεί να τις έχουν, το ταλέντο όμως να τις μεταδίδουν λίγοι. Και επαναλαμβάνω από την εμπειρία μου το ταλέντο αυτό το έχουν κατά κύριο λόγο οι νεαρής ηλικίας καθηγητές. Εννοείται βέβαια πως υπάρχουν εξαιρέσεις και στους νεαρής ηλικίας και στους μεγάλης ηλικίας καθηγητές. Αλλά σε όλους τους κανόνες υπάρχουν. Ποιά είναι η άποψη σας;
ΥΓ. Να πω επίσης ότι κάποιοι συμφοιτητές μου απευθύνονται στους καθηγητές μας με το μικρό τους όνομα. Στην αρχή αυτό με ξένισε κάπως. Τελικά όμως γιατί να είναι κακό; Δε λέω καθηγητές και μαθητές να είναι απόλυτα ίσοι. Αλλά ούτε και ο καθηγητής χρειάζεται να έχει τον ρόλο του παντογνώστη, του εξουσιαστή. Πρέπει να υπάρχει μια διάκριση στους δυο ρόλους γιατί αλλιώς δεν επιτυγχάνεται το εκπαιδευτικό έργο. Αλλά είναι πολύ σημαντικό να νιώθει κοντά ο ένας στον άλλον και να υπάρχει μια οικειότητα χωρίς φυσικά να ξεπερνιούνται κάποια όρια. Α, επίσης να πω ότι πάω σε ιδιωτική σχολή αλλά μάλλον αυτό εξυπακούεται.
Ποτέ δεν ξεφεύγουν. Πάντα κρατάνε ισορροπίες με ιδανικό τρόπο. Γι' αυτό λέω ότι είναι ταλαντούχοι. Δεν είναι ταλαντούχοι επειδή έχουν αποφοιτήσει από κάποιο σπουδαίο πανεπιστήμιο, έχουν κάνει φοβερά μεταπτυχιακά και διδακτορικά και έχουν γράψει ένα σωρό άρθρα σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά και συγγράψει πολλά βιβλία. Αυτά σαφώς είναι πολύ σπουδαία και βαρυσήμαντα έως και απαραίτητα. Αλλά δεν κάνει κανέναν καθηγητή ταλαντούχο σε αυτό που απαιτεί ο ρόλος του. Κανένα διδακτορικό δε σε κάνει καλό καθηγητή. Αυτό ή το 'χεις ή δεν το 'χεις. Και διαπιστώνω ότι οι νεαρής ηλικίας καθηγητές το έχουν περισσότερο. Από τη δική μου εμπειρία τουλάχιστον. Είναι νομίζω καλύτεροι. Δεν ξέρω πού μπορεί να οφείλεται αυτό. Άραγε γενικά η κοινωνία έχει αλλάξει προς το καλύτερο; Η νέα γενιά γενικά διαφέρει σε πολλά από τις παλιές.
Ας μην ανοίξουμε τώρα κοινωνιολογική κουβέντα σχετική. Καλά, άμα θέλετε ανοίξτε εσείς. Εγώ πάντως αυτό παρατηρώ και γι' αυτό νομίζω ότι η λύση για καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα είναι να έχουμε νεαρής ηλικίας δασκάλους και καθηγητές. Αν τελικά βλέπουμε οτι οι μεγάλης ηλικίας δεν είναι μεταδοτικοί, δεν κάνουν ελκυστικό μάθημα κτλ, ε τι να τους κάνουμε; Τις γνώσεις πολλοί μπορεί να τις έχουν, το ταλέντο όμως να τις μεταδίδουν λίγοι. Και επαναλαμβάνω από την εμπειρία μου το ταλέντο αυτό το έχουν κατά κύριο λόγο οι νεαρής ηλικίας καθηγητές. Εννοείται βέβαια πως υπάρχουν εξαιρέσεις και στους νεαρής ηλικίας και στους μεγάλης ηλικίας καθηγητές. Αλλά σε όλους τους κανόνες υπάρχουν. Ποιά είναι η άποψη σας;
ΥΓ. Να πω επίσης ότι κάποιοι συμφοιτητές μου απευθύνονται στους καθηγητές μας με το μικρό τους όνομα. Στην αρχή αυτό με ξένισε κάπως. Τελικά όμως γιατί να είναι κακό; Δε λέω καθηγητές και μαθητές να είναι απόλυτα ίσοι. Αλλά ούτε και ο καθηγητής χρειάζεται να έχει τον ρόλο του παντογνώστη, του εξουσιαστή. Πρέπει να υπάρχει μια διάκριση στους δυο ρόλους γιατί αλλιώς δεν επιτυγχάνεται το εκπαιδευτικό έργο. Αλλά είναι πολύ σημαντικό να νιώθει κοντά ο ένας στον άλλον και να υπάρχει μια οικειότητα χωρίς φυσικά να ξεπερνιούνται κάποια όρια. Α, επίσης να πω ότι πάω σε ιδιωτική σχολή αλλά μάλλον αυτό εξυπακούεται.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 12 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.