ἅλς
Διάσημο μέλος
Ο ἅλς αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Πειραιάς (Αττική). Έχει γράψει 3,894 μηνύματα.
13-10-12
16:19
Σάββατο, 13 Οκτωβρίου 2012
ΚΑΙ ΜΕΙΣ ΣΥΝΕΧΙΖΑΜΕ ΝΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΜΕ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΦΑΓΕ...
EΛΛAΔAHμερομηνία δημοσίευσης: 01-04-05
H μούχλα έφερε παραιτήσεις
https://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_6_01/04/2005_139092
H E.E. εκφράζει τη θλίψη της και ζητεί εξηγήσεις για το σκάνδαλο με το γιαούρτι
Ολιγωρία στη ΦΑΓΕ καταλογίζει ο ΕΦΕΤ για τα γιαούρτια - Προκαταρκτική έρευνα
https://www.skai.gr/news/greece/arti...-ΕΦΕΤ-για-τα-γιαούρτια--Προκαταρκτική-έρευνα/
14/11/2006
Από την περασμένη Παρασκευή ήταν γνωστή στην εταιρία ΦΑΓΕ η υπόθεση με τα θραύσματα κρυστάλλων μέσα στο παιδικό γιαούρτι Junior και μάλιστα μετά από καταγγελία καταναλωτή, όπως υποστήριξε στο ΣΚΑΪ ο πρόεδρος του ΕΦΕΤ, Ιωάννης Βλέμμας. «Η εταιρία ενημέρωσε τους προμηθευτές το πρωί της Δευτέρας και τον ΕΦΕΤ στις 2 το μεσημέρι της ίδιας ημέρας» συνέχισε ο κ. Βλέμμας και διαβεβαίωσε ότι η διαδικασία της ανάκλησης παρακολουθείται από τον ΕΦΕΤ και τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και ότι εάν προκύψουν παραβάσεις από την αξιολόγηση της υπόθεσης, τότε θα επιβληθούν κυρώσεις.
Στο μεταξύ, τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης διέταξε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθήνας, κ. Παναγιώτης Πούλιος με σκοπό να διαπιστώσει αν στην υπόθεση έχουν διαπραχθεί αυτεπαγγέλτως διωκόμενα αδικήματα.
ΦΑΓΕ και ΕΦΕΤ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 02 Δεκεμβρίου 2006
https://www.tanea.gr/athlitismos/article/?aid=434
Ο κ. Γιάννης Ζαμπετάκης, λέκτορας Χημείας Τροφίμων, γράφει για την ασφάλειατων τροφίμων και απευθύνει ερωτήματα προς τον ΕΦΕΤ και τη ΦΑΓΕ για το περιστατικό με το παιδικό γιαούρτι: «Από την ιστορία με την ύπαρξη γυαλιού σε παιδικό(!) γιαούρτι προκύπτουν τα εξής ερωτήματα:
Kαρκινογόνος ουσία ("Αφλατοξίνη") στο γάλα των ΦΑΓΕ, ΔΕΛΤΑhttps://opeiratis.blogspot.gr/2009/11/k.html
Φορτώνουν γάλα σε τοξικά βυτία!
https://www.tovima.gr/society/article/?aid=416670
ΚΑΙ ΜΕΙΣ ΣΥΝΕΧΙΖΑΜΕ ΝΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΜΕ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΦΑΓΕ...
EΛΛAΔAHμερομηνία δημοσίευσης: 01-04-05
H μούχλα έφερε παραιτήσεις
https://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_6_01/04/2005_139092
H E.E. εκφράζει τη θλίψη της και ζητεί εξηγήσεις για το σκάνδαλο με το γιαούρτι
Tης Tανιας Γεωργιοπουλου
Διαστάσεις μείζονος κρίσης λαμβάνει η αποκάλυψη του απίστευτου ελλείμματος ενημέρωσης και αξιοπιστίας που χαρακτηρίζει το σύστημα ελέγχου τροφίμων.
Xθες το απόγευμα έγιναν δεκτές οι παραιτήσεις του προέδρου του EΦET κ. Nίκου Kατσαρού και του διευθυντή του οργανισμού κ. Xρήστου Aποστολόπουλου κατά τη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε,
με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Aνάπτυξης.
Tαυτόχρονα ο εισαγγελέας Πρωτοδικών, κ. Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, διέταξε προκαταρκτική εξέταση, προκειμένου να διερευνηθούν οι ευθύνες και οι -ενδεχομένως- αξιόποινες πράξεις σε σχέση με την υπόθεση της διάθεσης αλλοιωμένων γιαουρτιών τόσο όσον αφορά τη ΦAΓE όσο και από τον EΦET,
ενώ ταυτόχρονα παρενέβη και η Eισαγγελία Πειραιά,
διατάζοντας τη διεξαγωγή επιπλέον ελέγχων
στην αρμόδια Kτηνιατρική Διεύθυνση της Nομαρχίας.
Tην ίδια ώρα, αντίστοιχοι του EΦET οργανισμοί στη Γερμανία και Bρετανία δηλώνουν ότι δεν είχαν επίσης ενημερωθεί αν και η ΦAΓE πραγματοποιεί εξαγωγές, ενώ ο επίτροπος της E. E. Yγείας και Προστασίας του Kαταναλωτή, κ. Mάρκος Kυπριανού ζητεί διευκρινίσεις
αλλά και εγγυήσεις για την υγεία των καταναλωτών.
Mε ανακοίνωσή της η ΦAΓE, υπογραμμίζει ότι
«το πρόβλημα που παρουσιάστηκε
δεν αποτέλεσε κίνδυνο για τη δημόσια υγεία»,
ζητώντας όμως παράλληλα συγγνώμη για την αναστάτωση που δημιουργήθηκε.
H ΠOΓEΔY (Πανελλήνια Oμοσπονδία Γεωτεχνικών Δημοσίων Yπαλλήλων) καταγγέλλει την απουσία αποτελεσματικών ελέγχων στα τρόφιμα
και κατηγορεί τον EΦET για συγκάλυψη.
Yπενθυμίζεται, ότι από τα τέλη Φεβρουαρίου, γιαούρτια της γαλακτοβιομηχανίας ΦAΓE - τύπου total - εμφάνιζαν μούχλα πριν από την ημερομηνία λήξης, σύμφωνα με καταγγελίες καταναλωτών τόσο προς την ίδια γαλακτοβιομηχανία όσο και προς τον EΦET.
Σύμφωνα με πληροφορίες πάντως, η πρώτη καταγγελία στη γαλακτοβιομηχανία πραγματοποιήθηκε στα μέσα Φεβρουαρίου,
ενώ η ΦAΓE γνώριζε το πρόβλημα τουλάχιστον δύο εβδομάδες νωρίτερα.
Eτσι, 350.000 προϊόντα αποσύρθηκαν από την αγορά έως τις 15 Mαρτίου, σύμφωνα με την εταιρεία, προς την οποία ο EΦET την 1η Mαρτίου
απέστειλε επιστολή ζητώντας διευκρινίσεις.
H απάντηση ήρθε 15 ημέρες αργότερα, ενώ στο διαστημα 21-23 Mαρτίου,
ο EΦET διενήργησε έλεγχο στις εγκαταστάσεις της ΦAΓE και σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Kατσαρού, διαπίστωσε ότι το πρόβλημα στη γραμμή παραγωγής που προκάλεσε την αλλοίωση των γιαουρτιών, είχε λυθεί.
Ωστόσο, το πρόβλημα δημοσιοποιήθηκε τόσο προς τους καταναλωτές
όσο και προς την πολιτική ηγεσία ένα μήνα αργότερα
μέσω των αποκαλύψεων του ραδιοσταθμού ΣKAΪ 100,3.
Oι ελληνικές ελεγκτικές αρχές επίσης όφειλαν μέσω του συστήματος ταχείας ενημέρωσης (Rapid Alert) να ενημερώσουν και την Eυρωπαϊκή Eνωση,
κάτι που επίσης δεν έγινε.
Σύμφωνα με τον γερμανικό EΦET και τις υπηρεσίες της Kομισιόν δεν υπήρξε τέτοια ενημέρωση με αποτέλεσμα χθες ο κ Kυπριανού, μέσω του εκπρόσωπου του κ. Φίλιπ Tοντ, να απαιτήσει εξηγήσεις.
Oπως δήλωσε «η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή δεν ενημερώθηκε από τις ελληνικές αρχές μέσω του συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης για την απόσυρση στο τέλος Φεβρουαρίου ελληνικών γιαουρτιών από την αγορά λόγω της παρουσίας μούχλας σε αυτά και εκφράζουμε τη θλίψη μας για το γεγονός αυτό.
H Eπιτροπή αναμένει, έως αύριο, (σ. σ. σήμερα) γραπτή επιβεβαίωση από τις ελληνικές αρχές μέσω του συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης
ότι πράγματι δεν υπήρξε κίνδυνος για την ανθρώπινη υγεία
και ότι δεν εμπλέκονται άλλα κράτη-μέλη».
O κ. Nίκος Kατσαρός σε δηλώσεις του πάντως τόνισε ότι δεν υπήρχε προσπάθεια συγκάλυψης του θέματος, αλλά παραδέχθηκε «κάποια βραδύτητα».
Σύμφωνα με δηλώσεις του η πολιτική ηγεσία
ενημερώθηκε μόλις την περασμένη Δευτέρα.
Oπως ανακοινώθηκε, μετά το πέρας της σύσκεψης, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Aνάπτυξης κ Δημήτρη Σιούφα, Γιάννη Παπαθανασίου,
Θανάση Σκορδά με τους κ. Kατσαρό και Aποστολόπουλο,
οι παραιτήσεις των τελευταίων έγιναν δεκτές
«καθώς υπήρξε αδικαιολόγητη χρονική καθυστέρηση στη διενέργεια των απαιτούμενων ελέγχων, δεν ενημέρωσαν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου και το κοινό, με αποτέλεσμα να εκτεθεί η χώρα στις Eυρωπαϊκές Aρχές».
Παράλληλα, η συγκεκριμένη τακτική υποσκάπτει ουσιαστικά την επιλογή της κυβέρνησης να αναβαθμίσει και να στηρίξει τον ρόλο του οργανισμού.
Ολιγωρία στη ΦΑΓΕ καταλογίζει ο ΕΦΕΤ για τα γιαούρτια - Προκαταρκτική έρευνα
https://www.skai.gr/news/greece/arti...-ΕΦΕΤ-για-τα-γιαούρτια--Προκαταρκτική-έρευνα/
14/11/2006
Από την περασμένη Παρασκευή ήταν γνωστή στην εταιρία ΦΑΓΕ η υπόθεση με τα θραύσματα κρυστάλλων μέσα στο παιδικό γιαούρτι Junior και μάλιστα μετά από καταγγελία καταναλωτή, όπως υποστήριξε στο ΣΚΑΪ ο πρόεδρος του ΕΦΕΤ, Ιωάννης Βλέμμας. «Η εταιρία ενημέρωσε τους προμηθευτές το πρωί της Δευτέρας και τον ΕΦΕΤ στις 2 το μεσημέρι της ίδιας ημέρας» συνέχισε ο κ. Βλέμμας και διαβεβαίωσε ότι η διαδικασία της ανάκλησης παρακολουθείται από τον ΕΦΕΤ και τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και ότι εάν προκύψουν παραβάσεις από την αξιολόγηση της υπόθεσης, τότε θα επιβληθούν κυρώσεις.
Στο μεταξύ, τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης διέταξε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθήνας, κ. Παναγιώτης Πούλιος με σκοπό να διαπιστώσει αν στην υπόθεση έχουν διαπραχθεί αυτεπαγγέλτως διωκόμενα αδικήματα.
ΦΑΓΕ και ΕΦΕΤ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 02 Δεκεμβρίου 2006
https://www.tanea.gr/athlitismos/article/?aid=434
Ο κ. Γιάννης Ζαμπετάκης, λέκτορας Χημείας Τροφίμων, γράφει για την ασφάλειατων τροφίμων και απευθύνει ερωτήματα προς τον ΕΦΕΤ και τη ΦΑΓΕ για το περιστατικό με το παιδικό γιαούρτι: «Από την ιστορία με την ύπαρξη γυαλιού σε παιδικό(!) γιαούρτι προκύπτουν τα εξής ερωτήματα:
1. Από πού προήλθε το σπασμένο γυαλί; Προήλθε από σπασμένο γυάλινο προστατευτικό κάλυμμα ή θερμόμετρο; Αν ήταν θερμόμετρο, πού κατέληξε ο υδράργυρος; Αν αποδεχθούμε την ευνοϊκή εκδοχή για τη ΦΑΓΕ ότι ήταν προστατευτικό κάλυμμα, ο υπεύθυνος βάρδιας δεν το αντελήφθη; Σε κάθε περίπτωση δεν τηρήθηκε ο Κανονισμός(ΕΚ) 852/2004, που απαγορεύει ακατάλληλα(εύθραυστα στην προκειμένη περίπτωση) υλικά στον χώρο παραγωγής.
2. Γιατί η ΦΑΓΕ δεν δέσμευσε το μη συμμορφούμενο τρόφιμο, μέχρι να βεβαιωθεί ότι είναι ασφαλές προς κατανάλωση; Αφού δεν δεσμεύθηκε το προϊόν, είναι εξαιρετικά αβέβαιο αν η ΦΑΓΕ εφαρμόζει το σύστημα διαχείρισης της ασφάλειας των τροφίμων ΗΑCCΡ όπως ορίζει ο κανονισμός(ΕΚ) 852/2004. Ο ΕΦΕΤ κατά πόσον ελέγχει τις ελληνικές επιχειρήσεις για την τήρηση του εν λόγω νόμου;
3. Γιατί η ΦΑΓΕ δεν ανακάλεσε το προϊόν με δική της πρωτοβουλία, αλλά μόνον έπειτα από παράπονο καταναλωτή; Αυτό αποτελεί μη εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 178/2002.
4. Γιατί χρειάστηκε τρεις ολόκληρες ημέρες η ΦΑΓΕ(από Παρασκευή 10.11.06
έως Δευτέρα 13.11.06) για να ανακαλέσει το προϊόν και να ενημερώσει τον ΕΦΕΤ; Αυτό αποτελεί μη εφαρμογή του Κανονισμού(ΕΚ) 178/2002.
5. Πόσες παιδικές τροφές έχει ελέγξει ο ΕΦΕΤ το 2006;
6. Πόσες φορές πρέπει να παρανομήσει μια εταιρεία για να ανακληθεί η λειτουργία της;
7. Πόσες ελληνικές εταιρείες εφαρμόζουν το σύστημα ΗΑCCΡ ως απαιτεί ο κανονισμός(ΕΚ) 852/2004;».
2. Γιατί η ΦΑΓΕ δεν δέσμευσε το μη συμμορφούμενο τρόφιμο, μέχρι να βεβαιωθεί ότι είναι ασφαλές προς κατανάλωση; Αφού δεν δεσμεύθηκε το προϊόν, είναι εξαιρετικά αβέβαιο αν η ΦΑΓΕ εφαρμόζει το σύστημα διαχείρισης της ασφάλειας των τροφίμων ΗΑCCΡ όπως ορίζει ο κανονισμός(ΕΚ) 852/2004. Ο ΕΦΕΤ κατά πόσον ελέγχει τις ελληνικές επιχειρήσεις για την τήρηση του εν λόγω νόμου;
3. Γιατί η ΦΑΓΕ δεν ανακάλεσε το προϊόν με δική της πρωτοβουλία, αλλά μόνον έπειτα από παράπονο καταναλωτή; Αυτό αποτελεί μη εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 178/2002.
4. Γιατί χρειάστηκε τρεις ολόκληρες ημέρες η ΦΑΓΕ(από Παρασκευή 10.11.06
έως Δευτέρα 13.11.06) για να ανακαλέσει το προϊόν και να ενημερώσει τον ΕΦΕΤ; Αυτό αποτελεί μη εφαρμογή του Κανονισμού(ΕΚ) 178/2002.
5. Πόσες παιδικές τροφές έχει ελέγξει ο ΕΦΕΤ το 2006;
6. Πόσες φορές πρέπει να παρανομήσει μια εταιρεία για να ανακληθεί η λειτουργία της;
7. Πόσες ελληνικές εταιρείες εφαρμόζουν το σύστημα ΗΑCCΡ ως απαιτεί ο κανονισμός(ΕΚ) 852/2004;».
Kαρκινογόνος ουσία ("Αφλατοξίνη") στο γάλα των ΦΑΓΕ, ΔΕΛΤΑhttps://opeiratis.blogspot.gr/2009/11/k.html
Φορτώνουν γάλα σε τοξικά βυτία!
https://www.tovima.gr/society/article/?aid=416670
Επιτήδειοι αυτοκινητιστές από την Ελλάδα και τα Βαλκάνια φορτοεκφορτώνουν παρανόμως στο ίδιο βυτίο υγρά τρόφιμα και χημικές ουσίες επικίνδυνες για την υγεία
ΓΑΛΑΤΑ υπάρχουν πολλά,αυτό όμως που μεταφέρεται σε βυτίοτο οποίο νωρίτεραήταν φορτωμένο με... υγρά φρένων είναι μόνο ένα!Και,δυστυχώς,το ίδιο ισχύει γιατο κρασί,το ξίδι,το κακάο,το λάδι και τους χυμούς, καθώς, όπως καταγγέλλουν οι μεταφορείς υγρών τροφίμων και επιβεβαιώνουν υψηλόβαθμοι κύκλοι του ΕΦΕΤ, επιτήδειοι αυτοκινητιστές από την Ελλάδα και τα Βαλκάνια φορτοεκφορτώνουν παρανόμως στο ίδιο βυτίο υγρά τρόφιμα και χημικές ουσίεςεπικίνδυνες για την υγεία. Σύμφωνα με τον νόμο, τα λεγόμενα «ειδικοποιημένα» οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν ταξινομηθεί ως εκτελούντα μία και μοναδική χρήση (μεταφορά χημικών,υγρών τροφίμων κτλ.), απαγορεύεται να παρέχουν διαφορετική υπηρεσία. Δηλαδή,ένα βυτιοφόρο μεταφοράς υγρών τροφίμων απαγορεύεται να μεταφέρει οτιδήποτε άλλο,ρύθμιση που ισχύει σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Oπως καταγγέλλει ο πρόεδρος του Σωματείου Μεταφορέων Υγρών Τροφίμων Ελλάδος κ.Μ. Κοντολέων, αυτοκινητιστές βυτιοφόρων υγρών τροφίμων αλλά και χημικών από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία φορτώνουν γάλα, χυμό ή κρασί σε βυτία στα οποία νωρίτερα μετέφεραν χημικές βόμβες για τη δημόσια υγεία, όπως υγρά φρένων, βιοντίζελ ή πλαστικοποιητές!
Μάλιστα ο πρόεδρος του σωματείου χαρακτηρίζει τους ελέγχους «ασπιρίνη σε σπασμένο πόδι» καθώς, όπως εξηγεί, εδώ και τέσσερα χρόνια που καταγγέλλει το φαινόμενο ουδείς παράνομος αυτοκινητιστής έχει εντοπιστεί. Και αυτό διότι, όπως εξηγεί, τα «μαγειρεμένα» πιστοποιητικά συνήθως αρκούν για να ξεμπερδέψουν οι παρανομούντες από τους ελέγχους, ενώ, αν δεν ληφθεί δείγμα από το βυτίο για να εξεταστεί από το Γενικό Χημείο του Κράτους, τότε δεν στοιχειοθετείται καμία παράβαση.
Ετσι φτάνουμε στο σημείο ένα φορτηγό να φορτώνει υγρά φρένων στη Βουλγαρία, να ξεφορτώνει και να «πλένει» στη Θεσσαλονίκη, από όπου, στη συνέχεια, εφοδιάζεται με χυμό στο ίδιο βυτίο! Σύμφωνα με τον κ. Κοντολέοντα, βυτιοφόρα που φορτώνονται με πλαστικοποιητές, σταθεροποιητές μπετόν, υγρά φρένων, ορυκτέλαια, ψυκτικά μετασχηματιστών και βιοντίζελ μεταφέρουν στη συνέχεια υγρά τρόφιμα! «Το φαινόμενο είναι εποχικό και εμφανίζεται άλλοτε με μικρότερη και άλλοτε με μεγαλύτερη ένταση»σχολιάζει ο κ. Κοντολέων.
Το εμπόριο των αδειών
Είναι ενδεικτικό ότι οι πλαστικοποιητές, οι οποίοι έχουν μορφή λαδιού, χρησιμοποιούνται στην παραγωγή πλαστικών στη βιομηχανία, ενώ οι σταθεροποιητές μπετόν αξιοποιούνται στην ενίσχυση του σκυροδέματος. Περιττό να αναφερθεί τι συνεπάγεται για την υγεία η πιθανή μόλυνση των τροφίμων με υγρά φρένων, ορυκτέλαια και συναφείς πρώτες ύλες, ψυκτικά μετασχηματιστών και βιοντίζελ!
Το άλλο μεγάλο πρόβλημα, σύμφωνα με τους αυτοκινητιστές, είναι η ταξινόμηση των οχημάτων αλλοδαπών μεταφορέων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας από τις εθνικές τους αρχές ως απλών βυτιοφόρων, χωρίς άλλες λεπτομέρειες. Ετσι, όπως εξηγούν, οι τυχόν παρανομούντες κυκλοφορούν ανενόχλητοι, καθώς στη μεν χώρα τους είναι νόμιμοι, στη δε Ελλάδα είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Βέβαια, συχνά πίσω από τα παρανομούντα βουλγαρικά οχήματα κρύβονται ελληνικά συμφέροντα από συμπατριώτες μας που πούλησαν τις άδειες δημοσίας χρήσεως τις «καλές» εποχές και έστησαν εταιρεία στη γειτονική χώρα με μηδενικό κόστος.
«Εχουμε δει φορτηγά να αδειάζουν το πρωί ηλιέλαιο και να γεμίζουν το απόγευμα στα διυλιστήρια. Τι δουλειά έχει στα διυλιστήρια ένα βυτιοφόρο υγρών τροφίμων;» αναρωτιέται ο κ. Κοντολέων. Οπως εξηγεί, ουδείς έχει τιμωρηθεί, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχουν πιάσει κανέναν, διότι «οι έλεγχοι είναι επιδερμικοί και άνευ ουσίας» σημειώνει.
Ο κ. Κοντολέων επισημαίνει ότι το πρόβλημα πλέον είναι πολλαπλό καθώς παίζεται η τύχη της δημόσιας υγείας, γίνεται ανεκτή μια καραμπινάτη παρανομία, ενώ τίθεται εν κινδύνω η ίδια η εικόνα της χώρας, καθώς πιθανός έλεγχος στο εξωτερικό μπορεί κάλλιστα να απομακρύνει τους ξένους καταναλωτές από τα ελληνικά προϊόντα. «Αυτό που συμβαίνειαποβαίνει σε βάρος του παραγωγού, του μεταφορέα, της δημόσιας υγείας,της βιομηχανίας τροφίμων, της ίδιας, δηλαδή, της χώρας» τονίζει ο κ. Κοντολέων.
Κίνητρο για τη δημιουργία αυτής της «βόμβας» στη δημόσια υγεία δεν είναι άλλο από το κέρδος. Είναι χαρακτηριστικό ότι η φορτοεκφόρτωση υγρών τροφίμων από Ελλάδα προς Ιταλία και πίσω αποφέρει στον μεταφορέα περί τις 3.000 ευρώ, ποσό το οποίο, όπως εξηγούν κύκλοι της αγοράς, απλώς καλύπτει τα έξοδα. Αντίθετα, όπως επισημαίνουν, αν η εκφόρτωση υγρών τροφίμων συνοδευτεί από μια φόρτωση... βιοντίζελ, τότε ο μεταφορέας μπορεί να επιστρέψει στην Ελλάδα με 5.000 ευρώ, δηλαδή να κερδίσει 2.000 ευρώ περισσότερα. «Οχι ότι θα σε ελέγξουν στο εξωτερικό, αφού κι εκεί μπορείς να παρουσιάσειςπλαστά χαρτιά.Οπως π.χ. το ξίδι,το οποίο το “βαφτίζεις” βιομηχανικό και δεν σε ψάχνει κανείς» εξηγούν οι ίδιες πηγές.
Οι έλεγχοι του ΕΦΕΤ
Οι μεταφορείς υγρών τροφίμων κάνουν έκκληση στον ΕΦΕΤ να μην ελέγχει μόνο τα έγγραφα κάθε βυτιοφόρου αλλά να λαμβάνει δείγμα από το βυτίο ούτως ώστε να μπορεί να ελεγχθεί πραγματικά η τυχόν παράβαση και άρα να τεκμηριωθεί. Επίσης, προτείνουν τη διασταύρωση των πινακίδων κυκλοφορίας βυτιοφόρων χημικών και φορτηγών μεταφοράς υγρών τροφίμων με το φορτίο που μεταφέρουν.
Πάντως, σύμφωνα με τον Ν. 3446/2006 που διέπει τη λειτουργία των «ειδικοποιημένων», οι ποινές είναι μικρές καθώς για παράνομη αλλαγή κατηγορίας φορτηγού επιβάλλεται πρόστιμο 5.000 ευρώ και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας για δύο μήνες. Δηλαδή, δεν παρέχεται καμία προστασία για τη δημόσια υγεία, για την οποία, όπως εξηγούν οι μεταφορείς, χρειάζεται σύμπραξη και συνεργασία των συναρμόδιων φορέων. «Επειτα από τόσες καταγγελίες, κανείς δεν μας έχει καλέσει από το υπουργείο για να μας ρωτήσει.Ετσιδίνουν άσυλο στους τυχοδιώκτες και απαξιώνουν τον κλάδο μας.Πρέπει να λυθεί το ζήτημα των βουλγαρικών βυτίων. Ειδάλλως θα αναγκαστούμε να βρούμε το δίκιο μας στην Ευρώπη» καταλήγει ο κ. Κοντολέων.
ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΦΕΤ
«Ονόματα εντός των ημερών»
«Το Βήμα» αποτάθηκε στον πρόεδρο του ΕΦΕΤ κ. Ι. Μίχα(φωτογραφία), ο οποίος επιβεβαίωσε και επίσημα το φαινόμενο δηλώνοντας:«Πράγματι, υπάρχουν εταιρείεςοι οποίες διακινούσαν βιοκαύσιμα και τρόφιμα με τα ίδια βυτία. Τις επόμενες ημέρεςο ΕΦΕΤ θα ανακοινώσει τα ονόματα των εταιρειών και το σύνολο των ευρημάτων».Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», ο ΕΦΕΤ, σε συνεργασία με το ΣΔΟΕ, έπιασε «λαβράκι», καθώς εντοπίστηκε για πρώτη φορά φορτηγό που μετέφερε κατά την αναχώρησή του από την Ελλάδα βιοντίζελ και κατά την επιστροφή του υγρά τρόφιμα.
Μάλιστα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο φάκελος της υπόθεσης έχει σταλεί στην αρμόδια Εισαγγελία. Οπως εξηγούν πηγές του ΕΦΕΤ, «πλέον διευρύνουμε τον έλεγχο και σε άλλες εταιρείες και διασταυρώνουμε τα έγγραφα μεταφοράς τόσο μεταξύ τους όσο και με τα δείγματα που λαμβάνουμε από τα βυτία».
Ωστόσο, οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι η έρευνα δεν υποστηρίχθηκε επαρκώς από τις συναρμόδιες υπηρεσίες, καθώς χρονοτρίβησαν αρκετούς μήνες.
Είχε προηγηθεί μια αργόσυρτη γραφειοκρατική διαδικασία μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων.
Επειτα από τις απανωτές καταγγελίες του Σωματείου Μεταφορέων Υγρών Τροφίμων,ο ΕΦΕΤ ζήτησε από το υπουργείο Υποδομών τα στοιχεία των κατόχων βυτιοφόρων μεταφοράς υγρών τροφίμων.Τον Ιανουάριο το υπουργείο ζήτησε την άποψη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για την παροχή των στοιχείων,η οποία έδωσε το πράσινο φως και δύο εβδομάδες αργότερα τα στοιχεία είχαν πλέον δοθεί στον ΕΦΕΤ. Με άλλο έγγραφο προ μηνός το υπουργείο Υποδομών ζήτησε από τους περιφερειάρχες, το ΣΔΟΕ, τα τελωνεία, την Αστυνομία και τους «Ράμπο» των Μεταφορών την άμεση κινητοποίησή τους.
ΓΑΛΑΤΑ υπάρχουν πολλά,αυτό όμως που μεταφέρεται σε βυτίοτο οποίο νωρίτεραήταν φορτωμένο με... υγρά φρένων είναι μόνο ένα!Και,δυστυχώς,το ίδιο ισχύει γιατο κρασί,το ξίδι,το κακάο,το λάδι και τους χυμούς, καθώς, όπως καταγγέλλουν οι μεταφορείς υγρών τροφίμων και επιβεβαιώνουν υψηλόβαθμοι κύκλοι του ΕΦΕΤ, επιτήδειοι αυτοκινητιστές από την Ελλάδα και τα Βαλκάνια φορτοεκφορτώνουν παρανόμως στο ίδιο βυτίο υγρά τρόφιμα και χημικές ουσίεςεπικίνδυνες για την υγεία. Σύμφωνα με τον νόμο, τα λεγόμενα «ειδικοποιημένα» οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν ταξινομηθεί ως εκτελούντα μία και μοναδική χρήση (μεταφορά χημικών,υγρών τροφίμων κτλ.), απαγορεύεται να παρέχουν διαφορετική υπηρεσία. Δηλαδή,ένα βυτιοφόρο μεταφοράς υγρών τροφίμων απαγορεύεται να μεταφέρει οτιδήποτε άλλο,ρύθμιση που ισχύει σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Oπως καταγγέλλει ο πρόεδρος του Σωματείου Μεταφορέων Υγρών Τροφίμων Ελλάδος κ.Μ. Κοντολέων, αυτοκινητιστές βυτιοφόρων υγρών τροφίμων αλλά και χημικών από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία φορτώνουν γάλα, χυμό ή κρασί σε βυτία στα οποία νωρίτερα μετέφεραν χημικές βόμβες για τη δημόσια υγεία, όπως υγρά φρένων, βιοντίζελ ή πλαστικοποιητές!
Μάλιστα ο πρόεδρος του σωματείου χαρακτηρίζει τους ελέγχους «ασπιρίνη σε σπασμένο πόδι» καθώς, όπως εξηγεί, εδώ και τέσσερα χρόνια που καταγγέλλει το φαινόμενο ουδείς παράνομος αυτοκινητιστής έχει εντοπιστεί. Και αυτό διότι, όπως εξηγεί, τα «μαγειρεμένα» πιστοποιητικά συνήθως αρκούν για να ξεμπερδέψουν οι παρανομούντες από τους ελέγχους, ενώ, αν δεν ληφθεί δείγμα από το βυτίο για να εξεταστεί από το Γενικό Χημείο του Κράτους, τότε δεν στοιχειοθετείται καμία παράβαση.
Ετσι φτάνουμε στο σημείο ένα φορτηγό να φορτώνει υγρά φρένων στη Βουλγαρία, να ξεφορτώνει και να «πλένει» στη Θεσσαλονίκη, από όπου, στη συνέχεια, εφοδιάζεται με χυμό στο ίδιο βυτίο! Σύμφωνα με τον κ. Κοντολέοντα, βυτιοφόρα που φορτώνονται με πλαστικοποιητές, σταθεροποιητές μπετόν, υγρά φρένων, ορυκτέλαια, ψυκτικά μετασχηματιστών και βιοντίζελ μεταφέρουν στη συνέχεια υγρά τρόφιμα! «Το φαινόμενο είναι εποχικό και εμφανίζεται άλλοτε με μικρότερη και άλλοτε με μεγαλύτερη ένταση»σχολιάζει ο κ. Κοντολέων.
Το εμπόριο των αδειών
Είναι ενδεικτικό ότι οι πλαστικοποιητές, οι οποίοι έχουν μορφή λαδιού, χρησιμοποιούνται στην παραγωγή πλαστικών στη βιομηχανία, ενώ οι σταθεροποιητές μπετόν αξιοποιούνται στην ενίσχυση του σκυροδέματος. Περιττό να αναφερθεί τι συνεπάγεται για την υγεία η πιθανή μόλυνση των τροφίμων με υγρά φρένων, ορυκτέλαια και συναφείς πρώτες ύλες, ψυκτικά μετασχηματιστών και βιοντίζελ!
Το άλλο μεγάλο πρόβλημα, σύμφωνα με τους αυτοκινητιστές, είναι η ταξινόμηση των οχημάτων αλλοδαπών μεταφορέων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας από τις εθνικές τους αρχές ως απλών βυτιοφόρων, χωρίς άλλες λεπτομέρειες. Ετσι, όπως εξηγούν, οι τυχόν παρανομούντες κυκλοφορούν ανενόχλητοι, καθώς στη μεν χώρα τους είναι νόμιμοι, στη δε Ελλάδα είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Βέβαια, συχνά πίσω από τα παρανομούντα βουλγαρικά οχήματα κρύβονται ελληνικά συμφέροντα από συμπατριώτες μας που πούλησαν τις άδειες δημοσίας χρήσεως τις «καλές» εποχές και έστησαν εταιρεία στη γειτονική χώρα με μηδενικό κόστος.
«Εχουμε δει φορτηγά να αδειάζουν το πρωί ηλιέλαιο και να γεμίζουν το απόγευμα στα διυλιστήρια. Τι δουλειά έχει στα διυλιστήρια ένα βυτιοφόρο υγρών τροφίμων;» αναρωτιέται ο κ. Κοντολέων. Οπως εξηγεί, ουδείς έχει τιμωρηθεί, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχουν πιάσει κανέναν, διότι «οι έλεγχοι είναι επιδερμικοί και άνευ ουσίας» σημειώνει.
Ο κ. Κοντολέων επισημαίνει ότι το πρόβλημα πλέον είναι πολλαπλό καθώς παίζεται η τύχη της δημόσιας υγείας, γίνεται ανεκτή μια καραμπινάτη παρανομία, ενώ τίθεται εν κινδύνω η ίδια η εικόνα της χώρας, καθώς πιθανός έλεγχος στο εξωτερικό μπορεί κάλλιστα να απομακρύνει τους ξένους καταναλωτές από τα ελληνικά προϊόντα. «Αυτό που συμβαίνειαποβαίνει σε βάρος του παραγωγού, του μεταφορέα, της δημόσιας υγείας,της βιομηχανίας τροφίμων, της ίδιας, δηλαδή, της χώρας» τονίζει ο κ. Κοντολέων.
Κίνητρο για τη δημιουργία αυτής της «βόμβας» στη δημόσια υγεία δεν είναι άλλο από το κέρδος. Είναι χαρακτηριστικό ότι η φορτοεκφόρτωση υγρών τροφίμων από Ελλάδα προς Ιταλία και πίσω αποφέρει στον μεταφορέα περί τις 3.000 ευρώ, ποσό το οποίο, όπως εξηγούν κύκλοι της αγοράς, απλώς καλύπτει τα έξοδα. Αντίθετα, όπως επισημαίνουν, αν η εκφόρτωση υγρών τροφίμων συνοδευτεί από μια φόρτωση... βιοντίζελ, τότε ο μεταφορέας μπορεί να επιστρέψει στην Ελλάδα με 5.000 ευρώ, δηλαδή να κερδίσει 2.000 ευρώ περισσότερα. «Οχι ότι θα σε ελέγξουν στο εξωτερικό, αφού κι εκεί μπορείς να παρουσιάσειςπλαστά χαρτιά.Οπως π.χ. το ξίδι,το οποίο το “βαφτίζεις” βιομηχανικό και δεν σε ψάχνει κανείς» εξηγούν οι ίδιες πηγές.
Οι έλεγχοι του ΕΦΕΤ
Οι μεταφορείς υγρών τροφίμων κάνουν έκκληση στον ΕΦΕΤ να μην ελέγχει μόνο τα έγγραφα κάθε βυτιοφόρου αλλά να λαμβάνει δείγμα από το βυτίο ούτως ώστε να μπορεί να ελεγχθεί πραγματικά η τυχόν παράβαση και άρα να τεκμηριωθεί. Επίσης, προτείνουν τη διασταύρωση των πινακίδων κυκλοφορίας βυτιοφόρων χημικών και φορτηγών μεταφοράς υγρών τροφίμων με το φορτίο που μεταφέρουν.
Πάντως, σύμφωνα με τον Ν. 3446/2006 που διέπει τη λειτουργία των «ειδικοποιημένων», οι ποινές είναι μικρές καθώς για παράνομη αλλαγή κατηγορίας φορτηγού επιβάλλεται πρόστιμο 5.000 ευρώ και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας για δύο μήνες. Δηλαδή, δεν παρέχεται καμία προστασία για τη δημόσια υγεία, για την οποία, όπως εξηγούν οι μεταφορείς, χρειάζεται σύμπραξη και συνεργασία των συναρμόδιων φορέων. «Επειτα από τόσες καταγγελίες, κανείς δεν μας έχει καλέσει από το υπουργείο για να μας ρωτήσει.Ετσιδίνουν άσυλο στους τυχοδιώκτες και απαξιώνουν τον κλάδο μας.Πρέπει να λυθεί το ζήτημα των βουλγαρικών βυτίων. Ειδάλλως θα αναγκαστούμε να βρούμε το δίκιο μας στην Ευρώπη» καταλήγει ο κ. Κοντολέων.
ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΦΕΤ
«Ονόματα εντός των ημερών»
«Το Βήμα» αποτάθηκε στον πρόεδρο του ΕΦΕΤ κ. Ι. Μίχα(φωτογραφία), ο οποίος επιβεβαίωσε και επίσημα το φαινόμενο δηλώνοντας:«Πράγματι, υπάρχουν εταιρείεςοι οποίες διακινούσαν βιοκαύσιμα και τρόφιμα με τα ίδια βυτία. Τις επόμενες ημέρεςο ΕΦΕΤ θα ανακοινώσει τα ονόματα των εταιρειών και το σύνολο των ευρημάτων».Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», ο ΕΦΕΤ, σε συνεργασία με το ΣΔΟΕ, έπιασε «λαβράκι», καθώς εντοπίστηκε για πρώτη φορά φορτηγό που μετέφερε κατά την αναχώρησή του από την Ελλάδα βιοντίζελ και κατά την επιστροφή του υγρά τρόφιμα.
Μάλιστα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο φάκελος της υπόθεσης έχει σταλεί στην αρμόδια Εισαγγελία. Οπως εξηγούν πηγές του ΕΦΕΤ, «πλέον διευρύνουμε τον έλεγχο και σε άλλες εταιρείες και διασταυρώνουμε τα έγγραφα μεταφοράς τόσο μεταξύ τους όσο και με τα δείγματα που λαμβάνουμε από τα βυτία».
Ωστόσο, οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι η έρευνα δεν υποστηρίχθηκε επαρκώς από τις συναρμόδιες υπηρεσίες, καθώς χρονοτρίβησαν αρκετούς μήνες.
Είχε προηγηθεί μια αργόσυρτη γραφειοκρατική διαδικασία μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων.
Επειτα από τις απανωτές καταγγελίες του Σωματείου Μεταφορέων Υγρών Τροφίμων,ο ΕΦΕΤ ζήτησε από το υπουργείο Υποδομών τα στοιχεία των κατόχων βυτιοφόρων μεταφοράς υγρών τροφίμων.Τον Ιανουάριο το υπουργείο ζήτησε την άποψη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για την παροχή των στοιχείων,η οποία έδωσε το πράσινο φως και δύο εβδομάδες αργότερα τα στοιχεία είχαν πλέον δοθεί στον ΕΦΕΤ. Με άλλο έγγραφο προ μηνός το υπουργείο Υποδομών ζήτησε από τους περιφερειάρχες, το ΣΔΟΕ, τα τελωνεία, την Αστυνομία και τους «Ράμπο» των Μεταφορών την άμεση κινητοποίησή τους.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 12 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.