GlobalEdu.gr
Νεοφερμένος
Ο Γιώργος Παπαδάκης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 72 μηνύματα.
25-08-12
14:17
Τη στιγμή που οι υποψήφιοι περιμένουν εναγωνίως την ανακοίνωση των Βάσεων των Σχολών (πιθανώς να γίνουν γνωστές μέσα στην επόμενη εβδομάδα), στον χώρο της τριτοβάθμιας και μεταλυκειακής Παιδείας λαμβάνουν χώρα συζητήσεις και εξελίξεις που δεν θα έπρεπε να αφήνουν αδιάφορους τους νέους ανθρώπους.
Η πρώτη σημαντική εξέλιξη αφορά στη σκέψη επιβολής διδάκτρων στους φοιτητές ΑΕΙ και ΤΕΙ που έχουν ξεπεράσει το προβλεπόμενο χρονικό όριο περαίωσης των σπουδών τους (ν+2). Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την πρόταση προβλέπεται η καταβολή 300 Ευρώ ετησίως για τους φοιτητές ΑΕΙ που εμπίπτουν στην παραπάνω κατηγορία και 200 Ευρώ ετησίως για τους αντίστοιχους των ΤΕΙ. Επιπροσθέτως, προβλέπεται η καταβολή 500 Ευρώ ετησίως από όλους τους μεταπτυχιακούς φοιτητές, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν ο εκάστοτε κλάδος και το πεδίο σπουδών.
Αυτή η πρόταση θα μπορούσε να κριθεί ως θετική για την αποσυμφόρηση των Πανεπιστημίων, με τα σημερινά δεδομένα, όμως, θα τη χαρακτηρίζαμε ως επισφαλή. Κι αυτό, διότι η γενικότερη οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας καθιστά ακόμα και τη δωρεάν Παιδεία δυσβάσταχτη για πολλά νοικοκυριά. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η Πολιτεία δεν λαμβάνει υπόψιν της την οικονομική δυστοκία που μαστίζει την ελληνική οικογένεια, ούτε το γεγονός ότι πολλοί από τους λεγόμενους «αιώνιους φοιτητές» ενδεχομένως και να παρατείνουν τις σπουδές τους επειδή εργάζονται για να σπουδάζουν. Συνεπώς, η εξέταση ενός τέτοιου μέτρου φαντάζει ως σπασμωδική κίνηση από μία Πολιτεία που δεν είχε λάβει πιο ουσιώδη μέτρα για την τριτοβάθμια Παιδεία όταν έπρεπε να το πράξει.
Η δεύτερη εξέλιξη αφορά στα Κολλέγια της αλλοδαπής που εδρεύουν στην Ελλάδα, την κατάργηση των οποίων ζήτησε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού & Ερευνητικού Προσωπικού (Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.), όπως και του άρθρου 10 του Νόμου 3696/2008, που προβλέπει την ίδρυση τέτοιων ιδρυμάτων. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, η ύπαρξη τέτοιου είδους Κολλεγίων προωθεί μία «αποικιακού τύπου» νοοτροπία για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Από μία κριτική σκοπιά, η ύπαρξη των Κολλεγίων πράγματι αποτελεί σοβαρή απειλή για το μέλλον των σπουδαστών τους, αφού η πλειονότητα αυτών μάλλον αγνοεί ότι το πτυχίο που λαμβάνει από τέτοια Ιδρύματα αναγνωρίζεται μεν από το Δημόσιο μερικώς (σημειώνεται ότι οι πτυχιούχοι των Κολλεγίων δεν μπορούν να λάβουν μέρος στους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ), αλλά όχι από τα αντίστοιχα προς τους κλάδους σπουδών τους Ταμεία και Επιμελητήρια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι απόφοιτοι των Κολλεγίων να έχουν στα χέρια τους επισφαλή και ανεπαρκώς αναγνωρισμένα πτυχία, που καθιστούν τη μετέτεπειτα επαγγελματική πορεία των κατόχων τους προβληματική. Παρόλα αυτά, η συζήτηση που ανοίγει με την παρέμβαση της Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. καταδεικνύει για ακόμη μία φορά ότι το εκπαιδευτικό τοπίο στην Ελλάδα βρίσκεται σε αναβρασμό, καθώς ποικίλοι φορείς προσπαθούν να προωθήσουν τα συμφέροντά τους, μέσα σε μια κοινωνία που βιώνει μία πρωτόγνωρη κρίση αξιών.
Υπό αυτές τις συνθήκες, οι νέοι υποψήφιοι θα πρέπει να σκέφτονται τις εναλλακτικές λύσεις που τους προσφέρονται.
Η πρώτη σημαντική εξέλιξη αφορά στη σκέψη επιβολής διδάκτρων στους φοιτητές ΑΕΙ και ΤΕΙ που έχουν ξεπεράσει το προβλεπόμενο χρονικό όριο περαίωσης των σπουδών τους (ν+2). Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την πρόταση προβλέπεται η καταβολή 300 Ευρώ ετησίως για τους φοιτητές ΑΕΙ που εμπίπτουν στην παραπάνω κατηγορία και 200 Ευρώ ετησίως για τους αντίστοιχους των ΤΕΙ. Επιπροσθέτως, προβλέπεται η καταβολή 500 Ευρώ ετησίως από όλους τους μεταπτυχιακούς φοιτητές, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν ο εκάστοτε κλάδος και το πεδίο σπουδών.
Αυτή η πρόταση θα μπορούσε να κριθεί ως θετική για την αποσυμφόρηση των Πανεπιστημίων, με τα σημερινά δεδομένα, όμως, θα τη χαρακτηρίζαμε ως επισφαλή. Κι αυτό, διότι η γενικότερη οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας καθιστά ακόμα και τη δωρεάν Παιδεία δυσβάσταχτη για πολλά νοικοκυριά. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η Πολιτεία δεν λαμβάνει υπόψιν της την οικονομική δυστοκία που μαστίζει την ελληνική οικογένεια, ούτε το γεγονός ότι πολλοί από τους λεγόμενους «αιώνιους φοιτητές» ενδεχομένως και να παρατείνουν τις σπουδές τους επειδή εργάζονται για να σπουδάζουν. Συνεπώς, η εξέταση ενός τέτοιου μέτρου φαντάζει ως σπασμωδική κίνηση από μία Πολιτεία που δεν είχε λάβει πιο ουσιώδη μέτρα για την τριτοβάθμια Παιδεία όταν έπρεπε να το πράξει.
Η δεύτερη εξέλιξη αφορά στα Κολλέγια της αλλοδαπής που εδρεύουν στην Ελλάδα, την κατάργηση των οποίων ζήτησε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού & Ερευνητικού Προσωπικού (Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.), όπως και του άρθρου 10 του Νόμου 3696/2008, που προβλέπει την ίδρυση τέτοιων ιδρυμάτων. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, η ύπαρξη τέτοιου είδους Κολλεγίων προωθεί μία «αποικιακού τύπου» νοοτροπία για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Από μία κριτική σκοπιά, η ύπαρξη των Κολλεγίων πράγματι αποτελεί σοβαρή απειλή για το μέλλον των σπουδαστών τους, αφού η πλειονότητα αυτών μάλλον αγνοεί ότι το πτυχίο που λαμβάνει από τέτοια Ιδρύματα αναγνωρίζεται μεν από το Δημόσιο μερικώς (σημειώνεται ότι οι πτυχιούχοι των Κολλεγίων δεν μπορούν να λάβουν μέρος στους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ), αλλά όχι από τα αντίστοιχα προς τους κλάδους σπουδών τους Ταμεία και Επιμελητήρια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι απόφοιτοι των Κολλεγίων να έχουν στα χέρια τους επισφαλή και ανεπαρκώς αναγνωρισμένα πτυχία, που καθιστούν τη μετέτεπειτα επαγγελματική πορεία των κατόχων τους προβληματική. Παρόλα αυτά, η συζήτηση που ανοίγει με την παρέμβαση της Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. καταδεικνύει για ακόμη μία φορά ότι το εκπαιδευτικό τοπίο στην Ελλάδα βρίσκεται σε αναβρασμό, καθώς ποικίλοι φορείς προσπαθούν να προωθήσουν τα συμφέροντά τους, μέσα σε μια κοινωνία που βιώνει μία πρωτόγνωρη κρίση αξιών.
Υπό αυτές τις συνθήκες, οι νέοι υποψήφιοι θα πρέπει να σκέφτονται τις εναλλακτικές λύσεις που τους προσφέρονται.
Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 12 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.