
19-03-25

19:42
Το Τμήμα Μαθηματικών πάντως σε καμία χώρα του κόσμου δεν έχει τη μορφή, τους φοιτητές και τον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων όπως στην Ελλάδα. Διαφέρει αρκετά η προσέγγιση της μαθηματικής παιδείας στη χώρα μας και σ' αυτό έχει μεγάλη ευθύνη η παλιά γενιά των καθηγητών μέσης εκπαίδευσης που διαμόρφωσαν τις επόμενες γενιές των σημερινών 50-ρηδων που αποτελούν το ενεργό κομμάτι της αγοράς καθηγητών μαθηματικών ακόμη και στο Πανεπιστήμιο. Σκεφτείτε ότι ακόμη και στην «ιδιόρρυθμη» Ρωσία ή στο φτωχό Κογκό, υπάρχει Τμήμα Μαθηματικών και Πληροφορικής και όχι Τμήμα Μαθηματικών σκέτο ή Τμήμα Πληροφορικής σκέτο. Στην Ελλάδα η οργάνωση των μαθηματικών σπουδών έχει ξεμείνει σε λάθος δεκαετία επειδή οι μαθηματικές σπουδές δεν αποτέλεσαν ποτέ επιστήμη οικονομικής ανάπτυξης. Στην Ελλάδα για πολλά χρόνια η οικονομική ανάπτυξη βασίζεται περισσότερο στον κομματικό σωλήνα, σε αεριτζίδικες επιστήμες και γενικά στην καταναλωτική διάθεση των πολιτών. Δεν υπάρχει κάθετη παραγωγική βιομηχανία για να έχουν θέση τα Μαθηματικά και η Φυσική εκτός από την μέση εκπαίδευση. Αντιθέτως οι σπουδές Μαθηματικού (όπως τις αποκαλούν οι αριστεροί) είναι σπουδές διεκπεραίωσης για ένα πτυχίο του αγώνα, το πτυχίο του λαού-άνεργου-αγρότη-συνταξιούχου για το δημόσιο. Δεν υπήρχε και δεν υπάρχει καμία αλλαγή προσέγγισης επειδή η πλειονότητα των φοιτητών στα Μαθηματικά Τμήματα είναι παιδιά δημοσίων υπαλλήλων με συγκεκριμένες πολιτικές αναφορές.
Επίσης το κράτος «συντηρεί» τα Τμήματα αυτά για να μπαίνουν Πανεπιστήμιο άτομα που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα πήγαιναν στο Πανεπιστήμιο. Ας θυμηθούμε ότι Τμήματα Μαθηματικών συχνά έχουν μόρια εισαγωγής κάτω από τη βάση. Μια μόνιμη μιζέρια, οι καθηγητές Πανεπιστημίου σε αυτό το αντικείμενο είναι λίγο εκτός επικαιρότητας, πάντα τα Μαθηματικά αντιμετωπίζονται ως μια «ιδιαίτερη» επιστήμη που η ελληνική κοινωνία έχει στο μυαλό της είτε άτομα που δεν ξέρουν τι θέλουν να κάνουν στη ζωή τους, είτε άτομα που δεν κάνουν για Πανεπιστήμιο, είτε ότι αυτά τα άτομα σπουδάζουν κάτι που δεν θα γίνει εύκολα επαγγελματικά αποδεκτό, δηλαδή, θα ψάχνουν για δουλειά ή θα κάνουν ιδιαίτερα. Δηλαδή, υπάρχει μια απαξίωση από την ίδια την κοινωνία επειδή έχει στηθεί λάθος η όλη ιστορία γύρω από τα Μαθηματικά. Τα Μαθηματικά όμως έχουν μια ιδιαίτερη γοητεία για όσους μπορούν να τα σπουδάσουν και δεν ανήκουν στην παραπάνω περιπτώσεις.
Επίσης το κράτος «συντηρεί» τα Τμήματα αυτά για να μπαίνουν Πανεπιστήμιο άτομα που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα πήγαιναν στο Πανεπιστήμιο. Ας θυμηθούμε ότι Τμήματα Μαθηματικών συχνά έχουν μόρια εισαγωγής κάτω από τη βάση. Μια μόνιμη μιζέρια, οι καθηγητές Πανεπιστημίου σε αυτό το αντικείμενο είναι λίγο εκτός επικαιρότητας, πάντα τα Μαθηματικά αντιμετωπίζονται ως μια «ιδιαίτερη» επιστήμη που η ελληνική κοινωνία έχει στο μυαλό της είτε άτομα που δεν ξέρουν τι θέλουν να κάνουν στη ζωή τους, είτε άτομα που δεν κάνουν για Πανεπιστήμιο, είτε ότι αυτά τα άτομα σπουδάζουν κάτι που δεν θα γίνει εύκολα επαγγελματικά αποδεκτό, δηλαδή, θα ψάχνουν για δουλειά ή θα κάνουν ιδιαίτερα. Δηλαδή, υπάρχει μια απαξίωση από την ίδια την κοινωνία επειδή έχει στηθεί λάθος η όλη ιστορία γύρω από τα Μαθηματικά. Τα Μαθηματικά όμως έχουν μια ιδιαίτερη γοητεία για όσους μπορούν να τα σπουδάσουν και δεν ανήκουν στην παραπάνω περιπτώσεις.